Jenny Tiihonen on löytänyt Tampereelta kaiken, mitä on ikinä toivoinut: työ- ja opiskelupaikan sekä poikaystävän.

Tampereen väkiluku kasvaa ja muualta muuttaneet viihtyvät – ”Äiti ehdotteli jo ennen ammattikoulua, pitäisikö Tampereelle mennä, jos sinne niin kova hinku on”

Vuonna 2003 Tampereen väkiluku saavutti 200 000 asukkaan rajapyykin ja kasvu on vain jatkunut. Muualta Tampereelle muuttaneita on jopa 63 prosenttia. Moreenimedia selvitti, minkälaisia tarinoita junantuomilla tamperelaisilla on ja miten he ovat täällä viihtyneet.

Ravintolassa on tunnelmalliset valot. Kassalla häärää Hämeenlinnasta kotoisin oleva Los Pollosin kokki ja omistaja Toni Leskinen, 42. Taustalla soi viihdyttävä musiikki ja kuuluu aterimien kilinää.

Leskinen on tehnyt ravintolastaan sellaisen työpaikan, jossa viihtyy.

– Koko ravintolakonsepti on omasta päästäni. Siksi olen niin ylpeä tästä ja tätä työtä tehdään tunteella.

Nuorena Toni Leskiselle ei ollut niin väliä, missä asuu kunhan oli hyvä työ ja ystäviä ympärillä. Tampereelle muutto on osoittautunut hyväksi päätökseksi.

Leskinen päätyi töihin Helsinkiin, mutta sitten teki mieli lähteä ulkomaille. Hän työskenteli Espanjassa seitsemän vuotta ja tapasi siellä samassa työpaikassa työskentelevän ja Tampereella opiskelevan naisen. Hän päätyi lopulta Uuden-Seelannin kautta naisen vuoksi Tampereelle syksyllä 2006.

Pari ei ole enää yhdessä, mutta Tampereelta  on löytynyt uusi rakkaus. Leskisen ystäviä asuu paljon Tampereella ja myös hänen äitinsä asuu nykyään täällä.

– Parasta Tampereella ovat monipuoliset ulkoilumahdollisuudet ja hieno ravintolakulttuuri, joka on kehittynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana paljon ja on Suomen kärkitasoa.

Leskinen asuu Ratinansuvannolla vain sadan metrin päässä työpaikastaan. Työnteko ja vapaa-aika kohtaavat Leskisen elämässä. Hän pitää ystäville juhlia ravintolassaan. Ravintolansa lisäksi Leskinen viettää Tampereella mielellään aikaa 7-vuotiaan tyttärensä kanssa ulkoillen muun muassa Hatanpään puistoalueella Arboretumissa.

Kova hinku Tampereelle

Aivan lähistöllä Koskenrannassa tuulee leppoisasti ja 24-vuotiaan Jenny Tiihosen hiukset hulmuavat tuulessa. Vuolteensilta on ruuhkainen, mutta Koskenrannan alue rauhallisempi. Äänekkäin on tuuli, ei niinkään ihmisten puheensorina. Tiihonen asuu poikaystävänsä kanssa Vuoreksessa, joka on Tampereen nuorekkain kaupunginosa. Siellä asukkaiden keski-ikä on vain 28,5 vuotta.

Tuuli tekee Tiihosen olon vilpoisaksi, mutta take-away -kahvin juonti lämmittää mukavasti. Tiihoselle Koskenrannan alue venesatamineen on rauhoittumisen paikka. Hänestä on mukavaa katsella järvelle. Tiihonen viihtyy Tampereella myös Pispalassa ja Pyynikillä sekä keskustan eri kahviloissa ja pubeissa.

Jenny Tiihonen tutustui Koskenrannan alueeseen alunperin tehdessään ulkotreeniä.

Tiihonen on kotoisin Jyväskylästä, mutta kaksoistutkinnon suoritettuaan hän ei halunnut jäädä sinne. Hän päätti kokeilla onneaan ja muutti Tampereelle jouluna 2016. Myös Tiihosella on ollut Tampereella paljon ystäviä, mikä helpotti päätöstä muuttaa kaupunkiin.

– Äitini yritti ehdotella jo ennen ammattikoulun alkua, että pitäisikö Tampereelle mennä, jos sinne niin kova hinku jo on.

Työpaikka löytyi cp-vammaisen henkilökohtaisena avustajana ja opiskelupaikka ammattihieronnan alalta.

– Voi olla, että joskus joutuu muuttamaan työn perässä johonkin toiseen paikkaan, mutta hyvin suurella todennäköisyydellä Pirkanmaan rajojen sisältä löytää itsensä tulevaisuudessakin.

Liian pienet sosiaaliset kuviot

Parin kilometrin päässä Koskenrannasta sijaitseva Saukonpuisto on aamuyhdeksältä hiljainen. Vain satunnaisia ohikulkijoita kulkee puiston läpi. S-Marketissa työskentelevä Jutta Virtanen, 38, on innostunut viime aikoina hyppyihin ja akrobatiatemppuihin perustuvasta trikkauksesta ja harjoittelee nurmikolla kärrynpyörien tekoa. Virtanen toteaa, etteivät taidot vielä riitä muuhun: Tammelan trikkaussalilla on lajia harjoiteltu vasta kuukauden verran.

Jutta Virtanen pohtii joko kaupan alalla etenemistä tai kesken jääneiden liikunta-alan opintojen jatkamista. Trikkauksen harrastamisen Virtanen aloitti Tampereelle muutettuaan.

Päätös Tampereelle muuttamisesta syntyi nopeasti keväällä 2016.

– Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta Juupajoelta. Kuviot alkoivat tuntumaan pieniltä ja minulla meni yhtenä päivänä hermo. Annalassa oli vapaa huoneisto, kävin katsomassa sitä ja kuukauden päästä muutin Tampereelle.

Pian selviää, että autuas hiljaisuus olikin väliaikaista, sillä leikkipuistoon saapuu heijastinliiviasuinen lauma päiväkoti-ikäisiä lapsia. Iloinen ja leikkisä kiljunta täyttää ilman. Saukonpuisto on Virtasen perheen pihapiiriä ja hänestä se on kesällä erityisen kiva paikka niin lapsille kuin aikuisille. Hän viettää puistossa aikaa lastensa kanssa jalkapalloa pelaten ja jumppaillen.

Jutta Virtanen on saanut töidensä kautta paljon ystäviä Tampereelta.

Sekä Leskinen, Tiihonen että Virtanen ovat viihtyneet hyvin Tampereella eivätkä ole katuneet tänne muuttamista. Kaikkien mielestä Tampere on sopivan kokoinen kaupunki ja tasapainoa löytyy kaupungin vilkkauden ja rauhallisen luonnon välillä. Huonoa sanottavaa kaupungista he eivät paljoa keksi. Virtanen on kuitenkin yhdestä asiasta huolissaan liittyen Tampereeseen.

– Ainut asia, joka huolestuttaa omien lastenikin puolesta on Tampereella vallitseva huumetilanne.

Jutussa on käytetty lähteenä Tampereen kaupungin tilastollista vuosikirjaa 2016-2017 sekä Tampereen kaupungin Tampere alueittain 2018 -julkaisua.