Teemu Peltoniemen kommentti: Kapitalistinen markkinointikoneisto tarjoaa jokaiselle oman tapansa kasvattaa ylikulutusongelmaa

Täpötäysien jätesäkkien ja kukkuroilleen pakattujen ikeakassien seassa on helppoa ahdistua nykymaailman menosta. Vaateteollisuus suoltaa päivittäin käsittämättömän suuria määriä tekstiilejä, joiden hintalappuna on inhimillinen kärsimys ja maapallomme resurssien uhraaminen rahankiilto silmissä. Tamperelaisten tekstiilijätettä kierrättävän tekstiilipaja Nextiilin tavoitteena on edesauttaa tekstiilijätteen uudelleenkäyttöä kaikilla mahdollisilla tavoilla.

Hyvinvoivan, länsimaisen ylikulutuskulttuurin siemen piilee meissä jokaisessa: kasvottomien mainosmiesten markkinointikoneisto tarjoaa jokaiselle omanlaisensa tyylin ostaa ja omistaa. Yksilöllisyys ja vihreys ovat sesongin muotisanoja.

Kierrättämisestä on tullut modernia anekauppaa, jolla suuret muotitalot lunastavat syntinsä ja kuluttajat kuittaavat vastuuttoman shoppailutyylinsä: varakkaammat poseeraavat Instagram-kuvissa ja yliopistoravintoloiden vegaanilinjastoilla kierrätystekstiileistä valmistettujen kangaskassien ja t-paitojen kanssa, kun taas vähävaraisemmat tyytyvät hakemaan muotinsa suoraan kirpputorien ja kierrätyskeskusten rekeistä.

Juuri tämän sairaan brändifetismin likapyykkiä pestään Nextiili-pajassa. Kierrätystekstiilit pyritään saamaan eteenpäin mahdollisimman pienellä lisätyöllä, jotta tekstiiliin jo kulutetut raaka-aineet saataisiin maksimoitua. Vuosittain kymmenillätuhansilla kiloilla kasvava kierrätysmäärä kertoo ihmisten kasvavasta kierrätystietoisuudesta ja vastuuntunnosta, mutta toisaalta lahjoitusvaatteita paisuvat kollit kielivät myös modernin kulutuskulttuurin kestämättömyydestä ja maapallomme resurssien voitonhimoisesta haaskaamisesta.

Tekstiilipaja Nextiili kierrättää joka vuosi kymmeniätuhansia kiloa enemmän tekstiilijätettä – onko kierrätystrendissä kysymys vain muoti-ilmiöstä? Lue Moreenin tutkiva artikkeli täältä.