Iiris Peltola opiskelee vaikeina kausina mieluiten kotona.

Kaksi kolmesta IBD-potilaasta kokee suolistosairauden vaikeuttavan opiskelua – ”En yksinkertaisesti voi lähteä kotoa tunnille”

Moreenimedian kyselyyn vastanneista IBD:tä sairastavista nuorista yli puolet kokee läsnäolopakolliset luennot vaikeiksi. Opiskelevat suolistosairaat toivovat etäopiskelun mahdollisuutta ja esteetöntä vessaan pääsyä.

Tulehdukselliset suolistosairaudet häiritsevät opiskelua, kertoo syyskuussa tehty kysely. Vastanneista 67 prosenttia kertoo IBD:n häiritsevän opiskelua. Kahdeksan prosenttia vastaajista on joutunut keskeyttämään opintonsa kokonaan.

Opiskelijat tekevät kompromisseja, joita moni ei osaa ajatellakaan. Valtaosa vastanneista joutuu valitsemaan luentosalista sellaisen paikan, josta pääsee mahdollisimman nopeasti ja esteettömästi vessaan. Moni pyrkii myös etäopiskelemaan mahdollisuuksien mukaan. Osa joutuu välillä jäämään kotiin kokonaan.

– En yksinkertaisesti voi lähteä kotoa tunnille, kertoo kyselyyn vastannut.

FAKTA

Kysely IBD-nuorille sairauden vaikutuksista opiskeluun

• Kysely lähetettiin 683 IBD:tä sairastavalle 18–30-vuotiaalle sähköpostitse.
  • Kyselyyn vastasi 77 nuorta.
  • 52 vastaajaa koki IBD:n häiritsevän opiskelua.
  • Vain 21 vastaajaa ei ole joutunut tekemään opiskelussaan kompromisseja.
  • Kysely toteutettiin syyskuussa.

Vaikeina kausina opinnot viivästyvät

Itä-Suomen yliopiston psykologian opiskelija Iiris Peltola, 24, kertoo haavaisen paksusuolentulehduksen oireiden hidastaneen hänen opintojaan. Vastaan saattaa tulla huonoja päiviä ja jopa kausia, jolloin luennoilla istuminen on vaikeaa.

– Valitsen luentosalissa paikan oven läheisyydestä

Ongelmia aiheutuu myös lääkkeiden sivuvaikutuksista, kuten vastustuskyvyn heikentymisestä. Lisäksi satunnaiset käynnit sairaalassa aiheuttavat poissaoloja.

Suomen ylioppilaskuntien liiton yhdenvertaisuudesta vastaava Helmi Andersson kertoo, että oppilaitoksissa voidaan tehdä erityisjärjestelyjä tai yksilöllisiä ratkaisuja opiskelijan tarpeiden mukaan.

– Korkeakoulujen on otettava opetusta järjestettäessä huomioon yhdenvertaisuuslaki

FAKTA

IBD-sairaudet

• Yleisimpiä muotoja ovat Crohnin tauti ja haavainen paksusuolentulehdus.
  • Tavallisimpia oireita ovat vatsakivut, ripuli, veriuloste, kuumeilu ja laihtuminen.
  • IBD:tä eli tulehduksellisia suolistosairauksia sairastaa 50 000 suomalaista.
  • Vuosittain yli 2000 saa diagnoosin.
  • Sairauden syytä ei vielä tiedetä.Sairastavia 15–29-vuotiaita on Suomessa 5 906.

Käytännön ratkaisut näkyvät vaihtelevasti korkeakouluittain. Anderssonin mielestä korkeakoulujen tulee ottaa opiskelijoiden toiveet etäopiskelusta huomioon ja muuttaa käytäntöjään niin, että opiskelijan oikeus laadukkaaseen koulutukseen säilyy. Hän kannustaa opiskelijoita olemaan yhteydessä omaan ylioppilaskuntaansa, jos opinnoissa kohtaa ongelmia.

Peltola on tyytyväinen siihen, ettei yliopiston luennoilla tarvitse olla läsnä niin paljon. Hän toivoo, että yliopisto ottaa huomioon ihmisen yksilöllisen kyvyn suorittaa kursseja. Myös ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiön puolelta olisi hänen mukaansa varmistettava psyykkinen tuki ja se, että sairastavalla on hoitosuhde johonkin julkisen terveydenhuollon tahoon.

Tällä hetkellä Peltola opiskelee Kelan myöntämällä kuntoutusrahalla. Hän suosittelee tätä vaihtoehtoa myös muille pitkäaikaissairaille opiskelijoille, sillä kuntoutusraha ei ole sidottu opintopisteisiin, kuten opintoraha.

Sairastavat eivät halua leimautua

Kyselyn vastaajat ovat kertoneet oppilaitoksessa sairaudestaan lähinnä muille opiskelijoille. Opettajille ja opiskelijaterveydenhuollolle suolistosairaudestaan on kertonut vain vajaa puolet.

– Opiskelijat todennäköisesti pelkäävät leimautuvansa sairauden vuoksi, kommentoi Crohn ja Colitis ry:n viestintäpäällikkö Renja Nikula.

Nikulan mukaan sairaudesta ei välttämättä haluta tai koeta tarpeelliseksi kertoa muille. Nikula kannustaa kuitenkin aina kertomaan pitkäaikaissairaudesta, varsinkin jos terveydenhuollosta määrätään sairauteen esimerkiksi lääkkeitä, antibiootteja tai rokotuksia.

Miten suuri stressinaihe vessajono voi sairastavalle olla? Lue kommentti täältä.