Lyli Cengiz on majoittanut kotonaan jopa 10 hengen ryhmän.

Ystäviä joka puolella maailmaa – sohvasurffaajia majoittavat tamperelaiset luottavat ventovieraisiin

Couchsurfing eli sohvasurffaus tuo matkaajia kotiin ja luo verkostoja ulkomaille.
Syyt majoittamiseen kumpuavat usein luottamuksesta ja halusta auttaa.

Puhelimeen kilahtaa myöhään illalla viesti, jossa lähettäjä etsii viime hetken yöpaikkaa. Surffaaja tavoittaa sohvan, jonka saa asuttaa yöksi tai pariksi.

– Miten te uskallatte? kysyvät tuntemattomia majoittavien ystävät ja perheet.

Turvallisuus on usein ensimmäinen asia, josta hostien läheiset ovat huolissaan. Luottamus ja yhteisöllisyys ovat kuitenkin sivustoa kuvailevia teemoja, sillä käyttäjät ottavat yhteiset pelisäännöt tosissaan.

Palvelu ei sovi kaikille, sillä matkailuarvot voivat olla hyvin erilaisia. Toiset haluavat levätä lomamatkoilla omassa rauhassa ja valitsevat hotellin tai Airbnb:n. Sopivan sohvan etsiminen ja majoittajan kanssa ajan viettäminen vie matkustaessa paljon aikaa.

Nokialla asuvat Maiju Mehtälä ja Henri Nieminen ovat antaneet sohvansa surffareiden käyttöön jo useita kertoja, eikä edes lapsen saapuminen perheeseen muuttanut asiaa.

– Haluan opettaa lapselleni, että on olemassa erilaisia kulttuureita, ihmisiä ja lähtökohtia, Mehtälä kertoo.

Turvallisuudesta pidetään huolta tarkastamalla surffaajien profiilit ja sinne jätetyt palautteet. Mehtälä huomauttaa kuitenkin, että aloittavalle surffaajalle palautteita ei luonnollisesti tule, ellei hänelle anneta mahdollisuutta.

Maiju Mehtälä kutsuu surffaajat myös syömään tekemäänsä ruokaa.

Apua paikallisilta

Sohvaansa Tampereella tarjoaa Lyli Cengiz, joka on aloittanut sivuston käytön ollessaan itse ulkomailla. Viime vuosina hän kertoo käyttäneensä enemmän hang out -toimintoa, jolla matkaajat tapaavat vieraissa kaupungeissa. Surffaajat saavat paikallisilta apua tapakulttuuriin liittyvissä asioissa. Joskus on tärkeää, että joku neuvoo parkkimittarin käytössä.

– Minulle tärkeitä juttuja ovat, että surffaaja saa pestä pyykkinsä, käyttää keittiötä ja että olen käytettävissä, Cengiz kertoo.

Lyli Cengizin luona on mahdollista yöpyä myös teltassa takapihalla.
Teemu Syrjälä asuu yksiössä, mutta haluaa silti jakaa tilaa surffaajien kanssa. – Jos on tällaisessa palvelussa mukana, niin on varmaan valmis tähän yksityisyyden tasoon.

Myös Teemu Syrjälä halusi kokeilla kotinsa tarjoamista matkaajille. Hän aloitti sivuston käytön opiskelijavaihtonsa aikana Isossa-Britanniassa yöpymällä eläkeikäisen miehen luona. Kokemus osoittautui ikimuistoiseksi, ja Syrjälä majoitti surffaajan ensimmäisen kerran itse kotonaan elokuussa. Suomessa matkustellut vieras pääsi tutustumaan paikalliseen saunakulttuuriin.

– Kun tietää, millaista on olla ulkomailla ilman yöpaikkaa, on myös helppo samaistua viime hetkellä sohvaa pyytävään henkilöön, Syrjälä perustelee.

Halu antaa takaisin onkin yksi yleisimmistä yöpaikan tarjoamisen motiiveista, mutta kaikki eivät kokeile molempia puolia. Chien Lu muutti Taiwanista Suomeen maisterinopintojen perässä ja aloitti sivuston käytön suoraan tarjoamalla tilaansa, sillä itse surffaaminen ei häntä houkuttele. Suomalaisten asuntojen tilavuus sai Lun miettimään hyödyllistä käyttöä olohuoneessa olevalle tilalle.

– En ajatellut majoittamista ihmisten auttamisen kannalta aloittaessani, vaan opin tarpeen määrän vasta vuoden jälkeen, Lu kertoo.

Chien Lu hostasi kesällä hyvin aktiivisesti. Pisin vierailu kesti kuukauden.

Syyt surffareiden sohvalle ottamiseen alkoivat muovautua uudelleen. Lu yrittää olla torjumatta ketään yöpaikkaa pyytävää, sillä kokee sen olevan keino muuttaa yhteiskunnan ilmapiiriä lämpimämmäksi ulkomaalaisille. Hän haluaa luottaa vieraisiinsa, eikä ole huolissaan turvallisuudesta.

Osa surffaajia majoittavista on muita tarkempia valikointiprosessissaan. Myös Cengizillä on kaksi lasta, joiden tarpeet menevät vieraiden saapumisen edelle. Syrjälä taas kertoo tarkastelevansa profiileista kyselijöiden arvomaailmaa ja harrastuksia, sillä hän haluaa olla vieraidensa kanssa samalla aaltopituudella. Profiilin niukka teksti ei kuitenkaan johda surffauspyynnön hylkäämiseen, sillä sivuston muiden käyttäjien jättämä palaute herättää usein halun kohdata surffaaja.

– Paljon joutuu selittelemään mistä on kyse. ”Miten sä uskallat” on yleinen kysymys, johon kohautan olkapäitä, että miksi en, Syrjälä perustelee luottamusta.

Yhteisössä ei ole varsinaisia velvoitteita, vaan jokainen saa itse määritellä ovat rajansa. Syrjälän mukaan yhteisö on vastuuntuntoinen ja jäsenet ovat todennäköisesti jo ylittäneet jonkin kynnyksen avoimuudessaan.

Teemu Syrjälälle sohvasurffaus on muutakin kuin katto pään päälle.

Verkostoja maailmalle

Onnistuneessa surffauskokemuksessa molemmat osapuolet kokevat olonsa täydellisen mukavaksi ja muodostavat jonkinlaisen siteen. Vaikka syvällistä ystävyyttä ei kaikkien kanssa muutamassa päivässä synny, monet kertovat pitävänsä yhteyttä majoittamiinsa matkaajiin. Verkostoja syntyy vähitellen ympäri maailmaa ja seuraavassa reissussa voi päätyä oman vieraansa sohvalle.

Surffaajien kesken jaetaan reseptejä ja keskusteluja, tutustutetaan omaan kulttuuriin ja ympäristöön sekä annetaan vinkkejä hyvistä vierailukohteista. Surffatessa molemmat osapuolet saavat ja antavat jotain. Cengiz nimeää suosikkihetkekseen aamupalat, sillä juuri heränneiden ihmisten kanssa on mukava jutella.

Intiimi kanssakäyminen pienessäkin tilassa tuo vieraan lähelle.

– Surffaaminen pienentää ihmisten välistä rajaa, samanlaisia me kaikki olemme, Cengiz tiivistää.