Treili Oy:n toimitusjohtaja Leena Lehtosen mukaan opiskelijan voi olla vaikeaa tunnistaa omaa alkoholiongelmaansa.

Myös korkeakouluopiskelijat voivat kärsiä alkoholiriippuvuudesta – “Ongelmia ei välttämättä tunnisteta”

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön vuoden 2016 terveystutkimuksen mukaan opiskelijoiden alkoholinkulutus on laskussa. Vähentyneestä kulutuksesta huolimatta kärsii osa korkeakouluopiskelijoista alkoholiongelmista.

Päihde- ja mielenterveyspalveluja tarjoavan sosiaalialan yritys Treili Oy:n toiminnassa opiskelijat ovat tuttu näky, noin joka kolmas asiakkaista on opiskelija. Toimitusjohtaja Leena Lehtonen kertoo, että opiskelijan voi olla vaikeaa tuoda esille omaa alkoholiongelmaansa alkoholin ollessa yhä vahvasti osa opiskelijakulttuuria.

– Voi myös olla, että apua ei osata hakea mistään tai ongelmia ei välttämättä tunnisteta.

Ratkaisuna mielenterveys- ja päihdepalvelujen kasvavaan kysyntään voivat olla matalan kynnyksen palvelut, jotka pyrkivät tunnistamaan opiskelijoiden ongelmat mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Lehtosen mukaan elokuussa toimintansa aloittanut Opiskelijahelppari on perustettu juuri sitä varten, että opiskelijat voivat saapua sinne helposti minkä tahansa ongelman vuoksi. Palvelusta opiskelijat ovat saaneet apua esimerkiksi ahdistuksen ja masennuksen hoitoon.