Edulliset hinnat houkuttelevat kuluttajia ostoksille.

Kiertotalousajattelu kannustaa ekologisuuteen – hintatietoisuus ja eettisyys tasapainottelevat kuluttajien valinnoissa

Kulutuskulttuuri ajaa ihmiset kuluttamaan entistä enemmän. Kasvavasta kulutuksesta huolimatta myös ekologisuus ja eettisyys näkyvät kuluttajien valinnoissa.

Teollisen kehityksen ja tuotantokustannusten laskun myötä kulutuksesta on tullut osa länsimaista kulttuuria. Ekologisempaan kuluttamiseen kannustamisesta huolimatta ihmisten ekologinen jalanjälki ylittää maapallon biokapasiteetin joka vuosi entistä nopeammin. Ympäristöjärjestö WWF:n mukaan tarvittaisiin 3,8 maapalloa, mikäli kaikki kuluttaisivat samaan tapaan kuin suomalaiset.

Edullinen hinta houkuttelee ostamaan uutta

Kulutuskulttuurin asiantuntijan Elina Närväsen mukaan kuluttajien ostopäätöksenteko on monimutkainen prosessi, johon vaikuttavat henkilökohtaiset arvot, tarpeet ja motivaatiotekijät, mutta myös esimerkiksi ostoympäristö ja yritysten markkinointitoimenpiteet.

Kuluttajat ostavat uusia tuotteita käytetyn tai vanhan korjaamisen sijaan esimerkiksi uusien teknologioiden ja ominaisuuksien takia. Lisäksi edulliset hinnat houkuttelevat erityisesti hintatietoisia kuluttajia. Myös verkkokauppojen yleistyminen on osaltaan vaikuttanut kulutuksen lisääntymiseen. Verkkokauppojen välityksellä markkinoiden tarjonta uusista tavaroista on valtava.

Teollisen kehityksen ja kaupankäynnin globalisoitumisen vaikutuksesta uuden tuottaminen ja ostaminenkin on saattanut jo pitkään olla vanhan korjaamista kustannustehokkaampaa ja helpompaa.

Elina Närvänen

Närväsen mukaan tilanne tulee kuitenkin muuttumaan jatkossa, kun materiaaleista ja resursseista tulee jälleen pulaa esimerkiksi ilmastonmuutoksen takia. Tänä päivänä ekologisuus ja eettisyys näkyvätkin monen kuluttajan valinnoissa. Yhä enemmän ostetaan käytettyä, korjataan vanhaa tai käytetään tavaroita pidempään sen sijaan, että hankittaisiin uutta.

– Monet ovat myös valmiita ostamaan käytettynä tiettyjä tuotteita – esimerkiksi lastenvaatteita, joilla on lyhyt käyttöikä muutenkin, Närvänen toteaa.

Kiertotalous tuottaa arvoa ja vähentää jätettä

Närväsen mukaan korjaamiskulttuuri on heräämässä uudestaan henkiin. Esimerkiksi ompelemisesta tai nikkaroinnista on tullut jälleen suosittuja harrastuksia. Eri ihmisillä on eri syitä korjata vanhaa: joku haluaa tehdä käsillään jotain luovaa, joku haluaa korjata ympäristöystävällisyyden takia ja toinen taas esimerkiksi vanhan arvostamisen tai rahan säästön vuoksi.

Julkisessa keskustelussa puhutaan myös kiertotaloudesta, jossa materiaalit ja resurssit pyritään pitämään mahdollisimman pitkään kierrossa tuottamassa arvoa käyttäjilleen, jotta jätettä syntyisi mahdollisimman vähän.

– Kiertotalousajattelun vallatessa alaa alkaa varmasti syntyä myös uusia korjaamiseen liittyviä palveluja kuluttajille. Jo nyt on tarjolla monenlaisia tuotteita, joissa hyödynnetään kierrätettyjä materiaaleja, Närvänen pohtii.

Mitä tamperelaiset ajattelevat kuluttajavalinnoista? Kuuntele gallup täältä.