Kuvituskuva: Flickr.

Työelämän epävarmuus pelottaa opiskelijoita — Tutkijan mukaan keskusteluun kaivataan hyvien puolien korostamista

Suomalaisessa työelämässä tarvitaan enemmän positiivista otetta ja kannustusta. Nuoret ovat tutkija Sirpa Syväsen mielestä voimavara, jota työyhteisöt tarvitsevat.

Mediassa tartutaan usein ainoastaan uhkakuviin keskusteltaessa työn murroksesta. Yliopistotutkija Sirpa Syväsen mukaan tarvitsisimme kuitenkin vastaliikettä, jonka avulla yhteiskunnassa näkyvä kielteisyyden kehä voitaisiin katkaista.

Syväsen mukaan on totta, että työn kuormittavuus on lisääntynyt huomattavasti. Opiskelijoiden toiveet ja odotukset työstä voivat olla todellisuuden kanssa ristiriidassa, sillä nykyään myös työstä etsitään merkityksellisyyttä ja hyvinvointia. Nuorten digitaalinen osaaminen on kuitenkin etu, jota vanhemmalla sukupolvella ei välttämättä ole. Syväsen mielestä olisi tärkeää, että eri sukupolvet kohtaisivat toisensa ja eroavaisuudet käännettäisiin työssä voimavaraksi.

— Myös työelämän myönteisiä asioita tulisi nostaa esille, etteivät nuoret kuormittuisi jo etukäteen.