Äänestäminen vai marssille osallistuminen – Politiikkaan voi vaikuttaa monella tapaa, mutta osa keinoista on tehokkaampia kuin toiset

Poliittista vaikuttamista on esimerkiksi kansalaisaloitteen allekirjoittaminen, mielenosoitukseen osallistuminen tai poliittinen kuluttajuus.

Yhä useampi haluaa vaikuttaa politiikkaan vaalien välillä. Niin halusi myös 17-vuotias lukiolainen Hanna Beversdorf, kun hän osallistui maaliskuussa Tampereen ilmastolakkoon.

–  Osallistuminen oli tapa osoittaa, että olen osa sitä porukkaa, joka haluaa vaikuttaa ilmastoasioihin, hän sanoo.

Vaikka Beversdorf ei voi vielä äänestää vaaleissa, se ei estä häntä vaikuttamasta asioihin. Hän kuuluu esimerkiksi Tampereen yhteiskoulun lukion eli TYKin sisäisen ympäristötiimin, jonka ansiosta koululle on tuotu uudet biojäteastiat. Se on vaikuttamista ruohonjuuritasolla.

– Olemme vielä pieni porukka, mutta olemme nyt jo järjestäneet teemaviikkoja, joissa on esimerkiksi laskettu koulun lämpötilaa tai syöty ekologisempaa ruokaa.

Aktiivisia kansalaisia

Valtio-opin professori Ilkka Ruostetsaari Tampereen yliopistosta on ehdottomasti sitä mieltä, että kaikenlainen poliittinen osallistuminen on hyvästä.

– Vaalien välillä tapahtuva vaikuttaminen osoittaa, että kansalaiset ovat aktiivisia ja tiedonhaluisia ja tällä tavalla haluavat kertoa oman viestinsä, hän sanoo.

Pitääkö poliitikkojen olla huolissaan siitä, että kansalaiset mieluummin osoittavat mieltään kuin vain odottavat vaaleja? Miksi ihmiset eivät koe pääsevänsä vaikuttamaan tarpeeksi asioihin? Miksi he kokevat tarvetta osoittaa mieltään ja lakkoilla, miksi pelkkä neljän vuoden välein valittava kansanedustajien valinta ei riitä heille?

Vaikuttamisen eri tavoista keskusteltiin Radio Moreenin Aivoriihi-ohjelmassa 11.4.2019.