Tiia-Mari Laitilan kommentti: Johtaako LinkedIn-pöhinä mihinkään?

Työelämässä on jo pitkään huudettu ja hehkutettu henkilöbrändin perään. Totta puhuen olen täynnä koko termiä. Se kuulostaa ärsyttävän tavoitteelliselta ja pinnalliselta.

Useat Moreenimedian kyselyyn vastanneista opiskelijoista pitävät henkilöbrändäystä epäluontevana ja teennäisenä tyrkyttämisenä: pitäisi hakeutua oikeaan seuraan, jakaa omaan alaan liittyvää sisältöä ja osallistua LinkedInin keskusteluihin vaikka väkisin.

Kuinka paljon esimerkiksi LinkedInin keskusteluihin kommentointi oikeasti vaikuttaa työllistymiseen? Tai se, että Instagram-profiilin saatesanoissa lukee isolla oma ammatti?

Puistattavan termin takana on hyvä ja uraa eteenpäin vievä ajatus. On tärkeää pohtia omaa osaamistaan ja ammatillisia tavoitteita, jotta voi tehdä niitä tukevia valintoja.

Jos työntekijään liitettäviä erottautumiskeinoja käsiteltäisiin mainitsematta koko brändisanaa, voisi ilmiöön liittyvät asenteetkin pehmentyä.

Kuinka opiskelijat suhtautuvat henkilöbrändäykseen? Lue tutkiva uutinen.