Muoviset mehupullot pantillisiksi – mitä muuta uusi sitoumus tarkoittaa kuluttajalle?

Helmikuun alussa voimaan tulleen materiaalitehokkuuden sitoumuksen on määrä vähentää kaupan ja elintarviketeollisuuden ympäristökuormitusta.

Päivittäistavarakauppa on lähtenyt mukaan vapaaehtoiseen materiaalitehokkuuden sitoumukseen. Sitoumus julkistettiin 8. helmikuuta ja sen tarkoitus on yhä vähentää haitallisia ympäristövaikutuksia kaupan alalla. Kaupan alan lisäksi yhteistyöhön ovat lähteneet Elintarviketeollisuusliitto ry, Pakkausyhdistys ry ja kolme ministeriötä: maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö sekä ympäristöministeriö.

Kuluttajalle muutokset näkyvät kauppojen hyllyillä. Ruokapakkauksiin on odotettavissa muutoksia, kun esimerkiksi lasisia ja metallisia pakkauksia ryhdytään vähentämään. Muutoksella pyritään vähentämään pakkauksien hajoamista sekä lisäämään kuljetuksien tehokkuutta pienemmillä ja kevyemmillä pakkauskoilla.

– Haluamme helpottaa kuluttajien kierrättämistä selkeämmillä lajitteluohjeilla. Lisäksi tavoitteenamme on, että oma merkki -tuotteemme pakkaukset ovat kierrätettäviä vuoden 2022 loppuun mennessä, kertoo SOKin vastuullisuus päällikkö Senja Forsman.

Myös muovia ja ruokahävikin määrää halutaan yhä vähentää. Kaupan alalta mukana sitoumuksessa ovat K-Ryhmä, S-Ryhmä, Lidl Suomi ja Heinon Tukku.