Naisten ja miesten seksivälineet ovat keskenään hyvin erinäköisiä. Konkreettisempi tekovagina saatetaan kokea rujompana kuin värikäs vibraattori.

”Herra armahda, jos omistaisin tekovaginan” – Miehet haluavat puhua seksivälineistä enemmän, ilman pelkoa tuomitsemisesta

Moreenimedian miehille suunnatun kyselyn vastaajista 60 prosenttia haluaisi puhua avoimemmin miesten seksivälineistä. Siitä huolimatta kolme neljästä vastaajasta koki, että naisten seksivälineet kestävät päivänvaloa paremmin kuin miesten.

Miesten seksivälineet

• Tekovaginat ovat itsetyydytysvälineitä, jotka jäljittelevät naisten sukupuolielimiä.
  • Väriseviä hieromasauvoja eli vibraattoreita valmistetaan myös miehille.
  • Penisrengas asetetaan peniksen tyveen parantamaan erektiokykyä. Toimintakyky perustuu veren virtaamisen hidastamiseen.
  • Penispumput on tarkoitettu auttamaan erektiohäiriöissä.
  • Eturauhaskiihottimet stimuloivat eturauhasta, käytetään anaalisesti.
  • Unisex-tuotteet, kuten anustapit ja sadomasokismituotteet, joihin sisältyy esimerkiksi käsiraudat ja ruoskat.

Lähde: Mikko Rosén

Miesten seksivälineistä ei juurikaan puhuta, vaikka niiden suosionkin takia olisi tarvetta avoimelle keskustelulle.

Moreenimedian kyselyssä 84 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että voisi kuvitella ostavansa jonkin seksivälineen. Noin puolet vastasi omistavansa jonkin seksivälineen jo nyt ja lähes samankokoinen joukko vastaajista kertoi käyttäneensä jotain miesten seksilelua. Kyselyä jaettiin Facebookin Miestenhuone-ryhmässä, ja siihen vastasi 332 miestä.

Kyselyyn kuului vapaaehtoinen kysymys siitä, mitä seksivälineitä vastaaja omistaa. Näistä 151 vastaajasta 45 prosenttia kertoi omistavansa tekovaginan, vaikka suhtautuminen naisen sukupuolielimiä jäljittelevään välineeseen oli ristiriitainen.

Erittäin harva mies myöntää omistavansa esimerkiksi tekovaginan.

Anonyymi kyselyvastaus

– Itse omistan suuren kokoelman erilaisia leluja, erityisesti BDSM-tyylisiä. Niistä puhuminen on ok niin miesten kuin naistenkin kanssa. Mutta herra armahda, jos omistaisin tekovaginan ja kertoisin siitä. Tiettyjen asioiden julkituonti muuttaa välittömästi keskustelun tunnelmaa, kyselyyn vastannut mies kirjoittaa.

Pari- ja seksuaaliterapeutti Jouni Pölösen mukaan naisten hieromasauvat ja miehille tarkoitetut tekovaginat eivät ole verrannollisia, sillä miesten ja naisten kiihottuminen on fysiologiankin mukaan hyvin erilaista.

– Hieromasauva on trendikäs, ja nainen voi julkisuudessakin kertoa käyttävänsä sellaista. Sen sijaan tekovaginaa käyttävästä miehestä ensimmäinen ajatus on usein se, että onpa säälittävä mammanpoika, Pölönen sanoo.

Pienet ja edulliset tekovaginat ovat erityisesti nuorten miesten suosiossa. He ostavat niitä esimerkiksi mukaan armeijaan.

Häpeä hälvenee

Seksivälineitä myyvän Kaalimadon toimitusjohtaja Mikko Rosén arvelee, ettei seksivälineistä puhuta miesten kesken yhtä avoimesti kuin naisten. Moreenimedian kyselyyn vastanneista kaksi kolmasosaa oli kuitenkin sitä mieltä, että voi puhua kavereiden kesken miehille tarkoitetuista seksivälineistä. Hieman pienempi osuus oli myös sitä mieltä, että miesten seksivälineistä pitäisi voida puhua avoimemmin.

Naisille seksivälineet ovat voimaannuttavia, miehille seksivälineet tekevät pervoksi ja säälittäväksi.

Anonyymi kyselyvastaus

Miesten vastaukset jakautuivat tasaisesti kysyttäessä seksivälineiden ostamiseen liittyvästä häpeästä tai nolostumisesta. Hieman yli puolet oli sitä mieltä, ettei seksilelujen ostamiseen liity häpeää. Avoimissa vastauksissa muutama vastaaja tarkensi näkemyksiään häpeän tunteesta.

– Ei välttämättä niinkään häpeää tai nolostumista, ehkä enemmän sellainen kainous, mikä tulee edelleen vaikka kondomeja ostaessa, kyselyvastauksessa sanotaan.

Rosén kertoo, että niin miehille suunnatuissa tuotteissa kuin asenteissakin on tapahtunut kehitystä. Ero naisten ja miesten seksivälineiden myyntimäärissä on tasaantunut.

– Aiemmin seksivälineitä käyttävää miestä on pidetty jotenkin viallisena, mutta nyt kielteisyys on vähentynyt, Rosén sanoo.

Jaana ja Kai Helenius pitävät erotiikkaliikettä Tampereella. Heidän mukaansa miehet saattavat tulla porukalla liikkeeseen, mutta varsinaiset ostokset tehdään vasta myöhemmin, kun kaverit eivät ole mukana. Pöydällä on kaksi erilaista miesten itsetyydytysvälinettä.

Miehet haluavat vastata odotuksiin

Miesten seksuaalisuuteen liittyy odotuksia eri tavoilla kuin naisten. Väestöliiton tutkimusprofessori Osmo Kontulan mukaan naiset saattavat odottaa miehen olevan maskuliininen ja suorittava. Jouni Pölönen on samaa mieltä.

– Oletetaan, että mies on lähtökohtaisesti seksuaalisesti halukkaampi ja aktiivisempi kuin nainen. Ikään kuin seksiä tulisi haluta kaikissa tilanteissa, Pölönen sanoo.

Kyselyn avoimissa vastauksissa pohdittiin ajatusta seksivälineiden käyttöön liittyvistä maskuliinisuutta heikentävistä mielikuvista.

– Esimerkiksi tekovaginan käytön tai omistamisen koetaan vaikuttavan kielteisesti maskuliiniseen mielikuvaan. Ilmeisesti ajatellaan, että kaveri ei kykene tyydyttämään itseään. Se nähdään heikkoutena, vaikka kyse onkin nautinnon maksimoinnista.

– Uskon tämän olevan evoluutiobiologinen ongelma, jopa tiedostamaton kilpailu miesten kesken siitä, kuka on niin sanotusti ravintoketjun huipulla. Apuväline koetaan osoituksena yksilön heikkoudesta.

Kyselyyn vastanneista miehistä 92 prosenttia oli sitä mieltä, että seksivälineet, miehille tai naisille suunnatut, eivät ole etovia. Siitä huolimatta 74 prosenttia vastaajista koki, että naisten seksivälineet kestävät päivänvaloa paremmin kuin miesten.

Miksi seksivälineiden käyttöön liitetään häpeä? Lue pääkirjoitus täältä