Radio Moreenin sähkeet 20.2.2019 klo 15

Suun terveydenhuollon valinnanvapauskokeiluun pääsee Pirkanmaalla viisi sataa uutta asiakasta. Uudet paikat jaetaan huomenna. Kokeilussa saa valita perushammashoitopalvelujen tuottajaksi yksityisen palveluntarjoajan kunnallisen sijaan. Kokeiluun voivat osallistua 18 vuotta täyttäneet kokeilukuntien asukkaat. Nyt jaettavat viisi sataa lisäpaikkaa vapautuivat, kun Lempäälä jäi vuodenvaihteessa pois kokeilusta.

***

Kevään 2019 yhteishaku toisen asteen koulutuksiin on käynnissä. Haku ammatilliseen koulutukseen, kaksoistutkintoihin ja lukioihin alkoi eilen ja jatkuu maaliskuun kahdenteentoista päivään asti. Mahdolliset pääsykokeet järjestetään huhti- ja toukokuun aikana. Haku tapahtuu Opintopolku-palvelussa. Perusopetuksen jälkeen voi hakea myös valmistaviin koulutuksiin, kuten kymppiluokalle tai ammatilliseen koulutukseen valmentavaan opetukseen.

***

Ratikan mallikappale on esillä huomisestä lähtien Tampere-talossa. Uutta ratikkaa pääsee ihmettelemään kello kahdesta eteenpäin Sorsapuistosalissa. Lisäksi paikan päällä saa esimakua siitä, miltä ratikalla ajelu tuntuu, ja miten kaupunki vaunusta käsin avautuu. Ratikkanäyttely on ilmainen ja ovet ovat avoinna yleisölle ensi viikon tiistaihin saakka.

***

Alaikäisten avioliitot siirtyvät Suomessa historiaan. Eduskunta kumosi eilen avioliittolain säännöksen, jonka avulla alaikäinen on voinut avioitua erikoisluvalla. Muutos perustuu lapsiavioliittojen ennaltaehkäisemiseen ja on linjassa YK:n tavoitteiden kanssa. Alaikäisten avioitumisen erikoisluvista on viime vuosina luovuttu myös Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Suomessa lakimuutoksen on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian.

***

Start up -yritys FabricAI on kehittänyt tekoälyn, joka järjestelee yrityksen laskut automaattisesti, kertoo Tamperelainen. Tamperelaisyrityksen sovelluksen tarkoituksena ei ole viedä kirjanpitäjien töitä, vaan automatisoida kirjanpidon mekaanisia työvaiheita. Näin työntekijöille jää enemmän aikaa keskittyä haastavampiin tehtäviin. Uusi tekoäly on käytössä jo kahden suuren yrityksen kirjanpidossa.