Heikot jäät ovat yleisin syy jäihin putoamiseen. Kuva: Pixabay

Kevättalven jää on poikkeuksellisen heikko tänä vuonna — ”Kuin kasa mehupillejä”

Vesistöjen jäiden paksuudet ja kestävyydet ovat olleet tänä talvena vaihtelevia.

Järvien jäät ovat erityisen heikkoja tänä vuonna. Jäiden kestävyyksien poikkeukselliset vaihtelut johtuvat muun muassa runsaasta lumentulosta ja lämpötilojen vaihtelusta.

— Jään paksuus voi vaihdella paljon yhden järvenkin sisällä. Yhdessä kohtaa jää voi olla paksuudeltaan 30 senttimetriä, kun toisessa jäätä on vain pari senttiä, kertoo Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto ry SUH:in koulutussuunnittelija Anne Hiltunen.

Vaikka mittauksien perusteella jäätä olisi kymmeniä senttimetrejä, jäällä ei välttämättä ole turvallista kulkea. Esimerkiksi kulkijalle näkymättömissä olevat veden virtaukset heikentävät jään kestävyyttä. Myös lämpötilojen vaihtelujen seurauksena syntyy kohvajäätä, joka syntyy lumen ja sohjon jäätyessä. Kohvajään kantavuuteen ei voi luottaa.

Jäiden epäluotettavuus on yllättynyt kulkijoita tänä talvena. Hiltusen mukaan jäät pettävät vuosittain satojen ihmisten alta. Viimeksi tiistaina kävi vakava läheltä piti -tilanne, kun mies upposi Pyhäjärven jäihin Pyynikin kesäteatterin edustalla. Mies on sairaalahoidossa.

Hengenpelastajana toimiva Hiltunen ei itse enää lähtisi jäille tämän talven aikana ilman kunnollista varustusta.

— Varsinkin kevään tullessa kohvajää muuttuu todella hauraaksi, ja se on kuin kasa mehupillejä.