Jaakko Suorsan kolumni: Isisin propaganda upposi hedelmälliseen maahan

Jopa 86 maasta arviolta noin 30 000 ihmistä on lähtenyt Syyriaan ja Irakiin Isisin vierastaistelijaksi. Luku on uskomaton, kun ottaa huomioon, että Isis sai sen aikaan propagandallaan.

Isisin päästäessä viimeistä henkäystään sen propaganda on edelleen saatavilla internetissä. Nyt täytyy miettiä, mitä teemme ihmisille, jotka palaavat sodasta Eurooppaan. Samalla on myös pohdittava, miten ihmeessä Isis sai heidät alun perin sinne lähtemään. Mitä sellaista suomalaiselta yhteiskunnalta puuttuu, mitä äärijärjestö lupasi?

Erikoisinta on, että kalifaattia perustamaan ei lähtenyt vain nuoria miehiä sotilaiksi, vaan myös perheitä lapsineen ja vanhuksineen. Isis houkutteli monenlaisia ihmisiä monenlaisilla tarkoitusperillä. Länsimaissa jää huomiotta se, että vierastaistelijat ja terroristit toimivat usein epäitsekkäin syin: he puolustavat siskoja ja veljiä uskossa.

Joukossa on kuitenkin ihmisiä, jotka hakevat merkitystä elämälleen. TAPRIn professorin Tarja Väyrynen kertoo, että Turussa tapahtuneen puukotusiskun tekijällä ja Belgiassa 2016 tapahtuneen tuhoisan pommi-iskun tekijällä on yllättävän paljon samankaltaisuuksia. TAPRI on Tampereen yliopiston rauhan ja konfliktintutkimuskeskus.

Molemmissa tapauksissa tekijät vaikuttivat “nappaavan ideologian ilmasta”, eivätkä olleet sitoutuneita uskovaisia. Päinvastoin, monissa Euroopan jihadismiin liittyvissä tapauksissa tekijät ovat olleet ennemminkin rikollisia, eivätkä millään muotoa uskonnollisia, toteaa myös Isisin propagandaa tutkinut Akil Awan tutkimusartikkelissaan.

Turun puukottajakin oli Helsingin Sanomien (7.7.2018) mukaan pikkurikollinen, joka jopa ilmoitti nimekseen Marokon slangilla mahtailevasti ”katurosvo” eikä elänyt erityisen uskovaista elämää.

Isisin propaganda nostaa häviäjät marttyyreiksi. Lupaus taivaasta ja sankaruudesta voi saada nurkkaan ajautuneen ihmisen tappamaan. Joillekin hirmuteot voivat olla yksinkertaisesti pakokeino merkityksettömästä elämästä.

Internetistä ei pystytä tällä hetkellä poistamaan barbaarista materiaalia, jossa katkotaan päitä ja nautitaan väkivallasta, mutta jossa toisaalta myös unelmoidaan oikeudenmukaisuudesta ja hyvästä elämästä. Valitettavasti kaikissa ihmisissä on haavoittuvaisuus hurahtaa kauniisiin kuviin ja tyhjiin lupauksiin.

Nyt vierastaistelijoiden palatessa Eurooppaan on hyvä miettiä, mitä olisi voinut tehdä toisin. Medialukutaito ja koulutus saattavat olla avainasemassa, kunhan kaikki saadaan kyytiin mukaan.