Tampereen yliopiston vahvuuksina Jyrki Vuorinen pitää monialaisuutta ja pitkää historiaa.

Dekaani nikkaroi hajanaisen tiedekunnan kasaan – ”Tampere3 oli mielenkiintoinen ja hyvin etenevä, mutta kaoottinen prosessi”

Dekaanin työ on kokouksissa ravaamista, ihmisille keskustelemista ja isoja päätöksiä. Vapaa-aikansa Jyrki Vuorinen viettää verstaalla tai valokuvaamassa.

JYRKI VUORINEN

• Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan (ITC) dekaani Tampereen yliopistossa
  • Aloitti työtehtävässään 2019 alussa, kun ITC perustettiin
  • Kotoisin Orivedeltä
  • Asuu nyt Tampereella vanhassa hirsirivitalossa
  • Ikä 52 vuotta
  • Perheeseen kuuluvat vaimo ja kaksi aikuista lasta
  • Kummatkin lapsista opiskelevat Tampereen yliopistossa, toinen Hervannassa, toinen keskustassa

Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan (ITC) uusi dekaani Jyrki Vuorinen esittelee kännykästään kuvia uusimmasta projektistaan, itsetehdystä puuhöylästä. Vuorinen kertoo omistavansa noin 100 erilaista höylää.

Puu on materiaaliopin laitoksen entisen professorin lempimateriaali. Ennen yliopistojen yhdistymistä Vuorinen työskenteli Hervannassa materiaaliopin professorina ja toimi myös dekaanina.

Materiaalit ovat aina kiinnostaneet Vuorista. Alalla tutkitaan muun muassa sitä, miten materiaalista saadaan tuote ja miten tuote saadaan kestämään.

ITC on sekoitus tekniikkaa ja yhteiskuntatieteitä

Vuoden 2019 alussa Vuorisen ura sai uuden käänteen, kun hän aloitti Tampereen uuden yliopiston ITC-tiedekunnan dekaanina.

Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta on sekoitus teekkareita ja humanisteja. Tiedekuntaan kuuluvat muun muassa kielet, viestintä, teatterityö, sähkötekniikka ja matematiikka.

Vuorinen pitää monen mielestä erikoisen kuuloista yhdistelmää toimivana ja suurena voimavarana.

– Näen tiedekuntamme kauniina jatkumona. Tekniikka tekee välineet ja verkon, kielet tuottavat kerronnan välineen ja journalistiikka ja teatterityö sisällön.

ITC:n dekaaniksi Vuorinen halusi tiedekunnan kiinnostavuuden vuoksi. Hän toivoi pääsevänsä johtamaan jotakin isoista tiedekunnista ja koki ITC:n tarjoavan kaipaamaansa muutosta.

Vuorisen mukaan dekaanin työ on olla tiedekunnan kasvot yliopiston ulkopuolisille tahoille.

– Työhöni kuuluu myös rajoittaa, kannustaa, johtaa, jakaa resursseja ja tehdä päätöksiä. Käytännössä istun kokouksissa ja keskustelen erilaisten ihmisten kanssa.

Vuorinen kertoo, ettei missään nimessä halua neuvoa esimerkiksi journalistiikan professoria työssään, vaan luoda puitteet opetukselle, tutkimukselle ja yhteiskunnalliselle vuorovaikutukselle.

– Se että dekaani hallitsisi kaiken mitä tiedekunnan sisällä tapahtuu, on vanhanaikainen käsitys.

Jyrki Vuorinen toivoo, että kaikki Tampereen uuden yliopiston jäsenet oppisivat luottamaan toisiinsa.

Ainutkertainen Tampere3

Tampere3-projektia Vuorinen piti ainutkertaisena tapahtumana, jossa kaksi suurta pitkään toiminutta organisaatiota yhdistyi.

Hän kuvailee T3:a mielenkiintoiseksi ja hyvin edenneeksi, mutta kaoottiseksi prosessiksi. Jälkeenpäin katsottuna yhdistymisen olisi voinut hoitaa hänen mielestään paremminkin.

Vuorinen kertoo, että informaatio prosessin aikana kulki osin huonosti, ja poliittisen paineen ja aikataulujen takia monissa asioissa tuli kiire. Keskustelulle ei hänen mielestään ollut tarpeeksi aikaa.

Tiedekunnan tulevaisuuteen Vuorinen suhtautuu kuitenkin positiivisesti.

– Koen tulevaisuutemme olevan valoisa. En voisi toimia dekaanina, jos en uskoisi tiedekuntaamme.

Kameroita ja puukalikoita

Dekaanin työn ulkopuolella Vuorinen viettää paljon aikaa mökillään Orivedellä vaimonsa kanssa. Pariskunnan aika kuluu kaikenlaisten mökkiin liittyvien töiden parissa, kuten lumitöiden tai ruohonleikkuun.

Puutöiden lisäksi Vuorinen harrastaa valokuvausta ja keräilee vanhoja kameroita. Erilaisia kameroita ja puukalikoita on sekä kotona että mökillä.

Suurimmaksi intohimokseen Vuorinen nimeää puolisonsa. He ovat olleet yhdessä yhdeksänneltä luokalta asti, 37 vuotta.

Pariskunta haaveilee junamatkailusta Euroopassa. He ovat interrailanneet nuorena ja toivovat nyt tekevänsä samantapaisen reissun uudelleen

Lapsena Vuorisen haave-ammatti oli lentäjä, mutta enää ilmailu ei houkuta.

– Sain pari vuotta sitten vaimoltani joululahjaksi lupauksen, että hän järjestää joka kuukausi minulle jonkin yllätyksen. Yhden kuukauden yllätys oli, että pääsin pienlentokoneen kyytiin. Lentäminen oli ihan mukavaa, mutta ei ehkä minua varten.