Niina Lindberg ja Aino Hyvärinen odottivat tapahtumaansa innolla.

Ystävänpäivätapahtumassa saunottiin tärkeän asian vuoksi – yksinäisyys on läsnä hankalassa asemassa olevien elämässä

Kulttuuritalo Artteli järjesti ystävänpäivänpäivätapahtuman, jonka teemana oli yksinäisyys. Tapahtumaa Arttelin kanssa järjestämässä oli myös Tampereen ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden ryhmä.

Tampereen Tammelassa kokoonnuttiin ystävänpäivänä saunomisen, yhteislaulujen ja makkaranpaiston äärelle, kun Kulttuuritalo Artteli järjesti nyt jo toista kertaa Enemmän yhdessä -tapahtuman. Ystävänpäivän tapahtuman teemaksi valikoitui yksinäisyys.

Arttelin toiminnanjohtajan Niina Lindbergin mukaan tapahtuman teemaksi haluttiin valita asia, joka yhdistää sosiaalialan järjestöjä. Esille haluttiin myös nostaa aiheita, jotka järjestöjen kävijöitä, asiakkaita ja vapaaehtoisia koskevat.

-Yksinäisyys on yksi selvimpiä tekijöitä, joka on hankalassa asemassa olevien ihmisten arjessa läsnä.

Järjestöt ja opiskelijat toimivat yhteistyössä

Tapahtuman idea syntyi vuosittain järjestetystä asunnottomien yöstä, joka on Suomen suurin sosiaalialojen mielenilmaus.

-Todettiin, että onhan muitakin aiheita mistä sosiaaliala voisi osoittaa mieltään. Aloimme miettiä mikä on kaikkia järjestöjä yhdistävä asia ja se on yksinäisyys, Lindberg kertoo.

Tapahtumaa oli järjestämässä Arttelin lisäksi myös sosionomiopiskelijoiden ryhmä Tampereen ammattikorkeakoulusta. Sosionomiopiskelija Aino Hyvärinen oli mukana koordinoimassa tapahtumaa, ja piti yhteyttä järjestöihin ja hankki mukaan yhteistöitä. Tapahtumassa olikin mukana järjestöjen lisäksi myös yrityksiä sponsoroimassa. Tapahtuman koordinoiminen tuntui Hyvärisen mukaan luontevalta.

-Kyllä tämä on vetäissyt ihan mukaansa. Hommaa riittää paljon, mutta tätä on ollut tosi kiva tehdä, Hyvärinen kertoo.

Hyvärisenkin mielestä yksinäisyysteema tuntui tapahtumalle sopivalta.

-Mikäs sen parempi päivä tällaiselle tapahtumalle, kun ystävänpäivä, koska kuka nyt haluaisi ystävänpäivää yksin viettää.