Rekrytapahtumassa tarjotaan töitä monenlaiselle korkeakoulutetulle – selvityksen mukaan korkeakoulutettujen työttömyys vähenee

Akava Worksin mukaan korkeakoulutettujen työttömyys on vähentynyt 13 prosenttia vuoden takaisesta.

Kesätyöhaku on kuumimmillaan alkuvuonna. Tampereella järjestettiin 13. helmikuuta 10. kerran työnhaun tapahtuma Rekrytori-Koulutori. Tänä vuonna työnantajat ja -hakijat kohtasivat toisensa Ratinan kauppakeskuksessa. Monet tapahtumaan osallistuneet työnantajat etsivät korkeakoulutettuja töihin. Tarjolla on myös kokoaikaisia ja vakituisia työsuhteita.

Akava Worksin tammikuun työttömyyskatsauksesta selviää, että korkeakoulutettujen työttömyys vähenee reipasta tahtia. Vuoden 2018 lopussa korkeakoulutetuista vailla työtä oli 35 805 henkilöä. Tämä on 13,0 prosenttia vähemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aikaisemmin. Suurinta työttömyys on keskiasteen koulutuksen suorittaneilla.

Rekrytori-Koulutori tapahtumaan osallistuneet Joona Laakso ja Tomi Nyström ovat sitä mieltä, että työnhaku on haastavaa. Erityisesti suuresta hakijajoukosta erottuminen mietityttää.

– Nyt kun haen oman alan töitä, olen huomannut, että työnsaantiin liittyy enemmän vaikeuksia, tradenomiksi opiskeleva Laakso sanoo.