Radio Moreenin sähkeet 12.2.2019 kello 17

Olli Lindholm on kuollut. Yö-yhtyeen solisti menehtyi viime yönä sairaskohtaukseen. Lindholm oli 54-vuotias. Hän oli Yö-yhteen perustajajäsen ja toimi The Voice of Finland -laulukilpailun tuomarina. Yö-yhtye kertoi Lindholmin kuolemasta Facebook-sivuillaan.

***

Kela perii opintotukia takaisin lähes 40 000 opiskelijalta. Nämä opiskelijat ylittivät sallitun tulorajan vuonna 2017. Keskimäärin peritty summa on reilut tuhat euroa. Jos opiskelija ei peru tai palauta opintotukea, liikaa maksettu tuki peritään takaisin korotettuna. Päätösehdotuksen saanut opiskelija voi tehdä Kelalle uudelleenkäsittelypyynnön kuukauden kuluessa. Ilmoituksen saavien määrä on huomattavasti suurempi kuin vuotta aikaisemmin.

***

Enemmistö työn ja koulutuksen ulkopuolella olevista nuorista aikuisista on vähintään toisen asteen tutkinnon suorittaneita, kertoo Tilastokeskus. Reilu kolmannes työn ja opiskelun ulkopuolella olevista nuorista aikuisista on käynyt vain peruskoulun. Vuonna 2017 yli 70 000 18-24-vuotiasta nuorta oli työn ja koulutuksen ulkopuolella.

***

Perustuslakivaliokunta jatkoi tiistaina lausunnon tekemistä sote- ja maakuntauudistuksesta. Lausunto ei valmistunut tavoitteen mukaisesti maanantaina. Ylen haastattelema julkisoikeuden professori Juha Lavapuro ei usko, että valiokunta saa lausuntonsa valmiiksi ennen vaaleja. Näin ollen lakipaketti jäisi seuraavan eduskunnan käsiteltäväksi. Lausunnossa perustuslakivaliokunta linjaa, ovatko sote-esitykset sopusoinnussa perustuslain kanssa ja millaisia muutoksia vielä tarvitaan

***

Ratinan kauppakeskuksessa järjestetään huomenna Suomen suurin rekrytointi- ja koulutustapahtuma. Rekrytori-Koulutori tarjoaa tuhansia työpaikkoja eri puolilta Suomea sekä tietoa opiskelumahdollisuuksista. Tampereen kaupungilta mukana tapahtumassa ovat TampereRekry, työllisyyspalvelut ja Tredu. Tilaisuus on käynnissä kello 11-17 ja se on kaikille vapaa.