Radio Moreenin sähkeet 12.2.2019 kello 16

Olli Lindholm on kuollut. Yö-yhtyeen solisti menehtyi viime yönä sairaskohtaukseen. Lindholm oli viisikymmentäneljä vuotias. Hän oli Yö-yhteen perustajajäsen ja toimi The Voice of Finland -laulukilpailun tuomarina. Yö-yhtye kertoi Lindholmin kuolemasta Facebook-sivuillaan.

***

Pirkanmaan suun terveydenhuollon valinnanvapauskokeiluun pääsee viisisataa uutta asiakasta. Kokeiluun pääsee kuntalaisia Tampereen ja Oriveden yhteistoiminta-alueelta, Nokialta, Pirkkalasta sekä Vesilahden yhteistoiminta-alueelta. Kokeilussa valitaan perushammashoitopalveluiden tuottajaksi kunnallisten palveluiden sijaan yksityinen palveluntuottaja tai ammatinharjoittaja. Kokeiluun voi osallistua hammashoitoon hakeutuessa valitsemalla yksityisen toimipisteen verkossa tai puhelimitse torstaina 21.2.2019 kello 10 alkaen.

***

Tampere-talon kasvu jatkuu. Tapahtumatalon liikevaihto oli viime vuonna yli kaksitoista miljoonaa euroa. Kuudessa vuodessa liikevaihto on yli kaksinkertaistunut. Tampere-talossa järjestettiin viime vuonna yli tuhat tapahtumaa, mikä on eniten koko talon historiassa. Tampere-talon valikoimaan kuuluvat muun muassa konsertit, ravintolatoiminta ja Muumimuseo. Talon yhteyteen avautuu loppusyksystä myös hotelli, jonka odotetaan lisäävän tuottoa entisestään.

***

Oppilaitosten määrä laskee edelleen, kertoo Tilastokeskus. Yhtenäiskoulujen määrä sen sijaan on kasvanut. Peruskoulut ovat aiempaa useammin sekä ala- että yläasteen käsittäviä yhtenäiskouluja. Kymmenessä vuodessa alakoulujen lukumäärä on vähentynyt 30 prosentilla. Yhtenäiskoulujen määrä on puolestaan kasvanut 49 prosenttia.

***

Perustuslakivaliokunta jatkoi tiistaina lausunnon tekemistä sote- ja maakuntauudistuksesta. Lausunto ei valmistunut tavoitteen mukaisesti maanantaina. Ylen haastattelema julkisoikeuden professori Juha Lavapuro ei usko, että valiokunta saa lausuntonsa valmiiksi ennen vaaleja. Näin ollen lakipaketti jäisi seuraavan eduskunnan käsiteltäväksi. Lausunnossa perustuslakivaliokunta linjaa, ovatko sote-esitykset sopusoinnussa perustuslain kanssa ja millaisia muutoksia vielä tarvitaan.