Äänikirjasovellukseen rekisteröitymällä voi kuunnella keskimäärin 15 euron kuukausimaksua vastaan uutuuksia ja klassikoita.

Kirjallisuus ei ole kaikkien saavutettavissa – äänikirjojen avulla 20-vuotias Jaakko tutustuu vihdoin tarinoihin, joista kaikki puhuvat

Äänikirjat takaavat monille yhä yhdenvertaisemman pääsyn kirjallisuuden pariin. Jaakko Saarinen, 20, vältteli lukemista vuosia lukivaikeuden takia. Kuunneltavien kirjojen avulla myös Saarinen voi vihdoin nauttia kirjallisuudesta.

Jaakko Saarinen kuuntelee kuulokkeillaan pehmeän miesäänen puhetta. Lars Svedberg lukee ääneen tarinaa Sinuhe egyptiläisestä. Klassikkokertomus on Saariselle uusi, mutta kiehtoo vielä 74 vuotta romaanin julkaisuajankohdan jälkeen.

Yläkoulun aikana Saarinen huomasi lukemisen olevan muita koulukavereita hitaampaa. Oppitunneilla ääneen lukeminen oli stressaavaa ja tuntui epämiellyttävältä.

– Siinä oli se paine, että sanooko jotain väärää ja nauraako muut.

Saarista ei ole koskaan kiusattu lukivaikeuden takia. Ääneen lukeminen aiheutti hänelle joskus kuitenkin noloja tilanteita. Saarisen mielestä ääneen lukeminen voi aiheuttaa todella paljon ahdistuneisuutta ja jopa pelkoa niille, jotka eivät ole muutenkaan kovin sosiaalisia.

Saarinen piilotteli yläkoulun aikana lukivaikeutta ja vältteli lukutilanteita. Lukiossa Saarinen sai kuitenkin lähetteen lukihäiriötutkimuksiin. Silloin opinto-ohjaaja kertoi hänelle, että on olemassa keinoja, joilla oppimista voidaan mahdollisesti helpottaa.

– Yhden kurssikirjan ostin lukiossa äänikirjana. Se oli niin kallis, että ostin vaan yhdelle kurssille.

Lukivaikeus todettiin lopulta tutkimuksissa lieväksi ja Saarinen ei saanut opiskeluun sen enempää helpotusta. Hän päätti lopulta lähteä kesken lukion opiskelemaan lapsi- ja perhetyötä Jyväskylään ja on edelleen sillä tiellä.

Äänikirjat kulkevat Jaakko Saarisen mukana kaikkialle. Kuva: Jaakko Saarisen arkisto

Nykyisin kuunneltavat kirjat ovat osa Saarisen päivittäistä elämää

Vuonna 2018 Saarinen näki mainoksen äänikirjasovelluksesta ja muisti aiemmin ostamansa kuunneltavan kurssikirjan. Hän muisti myös, että keskittyminen kirjan sisältöön oli ollut silloin helpompaa.

– Ajattelin, että tämähän sovellus olisi kiva. Monet tutuista sanoivat elokuvia katsellessa, että kirjat ovat paljon parempia. Mietin, että nyt minulla olisi mahdollisuus päästä siihen maailmaan äänikirjojen kautta.

Saarinen päätti ladata sovelluksen. Teokset, joista kaikki puhuvat olivat vihdoin hänen saavutettavissaan. Nykyään Saarinen kuuntelee kirjoja lähes päivittäin.

– Äänikirjat ovat nykyään osa minua ja ne ovat antaneet minulle paljon mahdollisuuksia.

Äänikirjat ovat suuri helpotus monille, joilla on lukivaikeus

Saarinen on yksi tuhansista suomalaisista, jotka kuuntelevat äänikirjoja. Suomen Kustannusyhdistyksen tilastojen mukaan äänikirjojen myynti ohitti e-kirjojen myynnin syyskuussa 2017.

Erilaisten oppijoiden liiton toiminnanjohtajan Sarianna Reinikaisen mielestä on hienoa, että äänikirjojen käyttö ja saatavuus kasvavat.

– Mitä tavallisempaa äänikirjojen kuunteleminen on ja mitä helpommin ne ovat saatavilla, sitä paremmin myös henkilöt, joilla on lukivaikeus pääsevät tiedon ja tarinoiden äärelle. Monet oppilasta, vaikka heillä ei olisi lukivaikeutta, voivat huomata oppivansa paremmin äänikirjojen avulla ja innostuvansa lukemisesta ihan uudella tavalla.

Reinikaisen mukaan ihmiset, joilla on lukivaikeus, voivat saada oikeuden käyttää Celian tuottamia äänikirjoja ja oppimateriaaleja maksutta. Celia on saavutettavan kirjallisuuden ja julkaisemisen asiantuntijakeskus, joka tukee yhdenvertaisuutta lukemisessa ja oppimisessa.

– Muuten kouluissa opiskellaan vielä pitkälti perinteisten kirjoitettujen materiaalien avulla ja äänikirjoja käytetään vain vähän. Olisikin hyvä, että ihan kaikkia oppilaita ohjattaisiin tutustumaan myös äänikirjoihin, koska ne tuovat tervetullutta vaihtelua ja vaihtoehtoja opiskelun tapoihin.

Myös Saarisen mielestä äänikirjojen saatavuus on merkityksellistä erityisesti niille, kenellä on vaikeuksia lukemisessa. Hänen mukaansa koulumaailmassa on keskiössä aina lukeminen, osasi lukea taidokkaasti tai ei.

– Jos sinulla on lukivaikeus, lukeminen vaatii todella paljon. Erilaisia oppimistyylejä tulisi ottaa paremmin huomioon.