Kagan Özkania houkutteli Suomeen yhteiskunnan yrityksille tarjoama tuki. Özkan työskentelee Y-kampuksella osa-aikaisena ja on Tribe Tampereen puheenjohtaja.

Yrittäminen on kokeilua ja kovaa työtä – turkkilainen insinööri etsii ongelmia ja haluaa ratkaista vegaanien ravintolapulan

Kagan Özkan tuli sattuman kautta Suomeen. Turkkilaiselle Özkanille vaihto-opiskelu Tampereen teknillisessä yliopistossa oli väylä tutustua Suomeen ja lopulta päästä työelämään.

Kagan Özkan

• Kotoisin Turkista ja muutti Suomeen 2016.
  • Tuli ensimmäisen kerran Suomeen Erasmus-vaihto-opiskelijaksi vuonna 2013.
  • Tuotantotalouden maisteri.
  • Tribe Tampere ry:n puheenjohtaja.
  • Työskentelee tällä hetkellä Y-kampuksen opiskelija-aktivoijana.

”Jos todella haluat haastaa itseäsi ja ajattelutapaasi, mene niin pohjoiseen kuin pääset.”

Näin neuvoi eräs saksalainen mies bussissa, kun Kagan Özkan pohti hänen kanssaan vaihto-opiskelupaikkoja. Saksalainen kertoi Özkanille, että esimerkiksi Espanja on yhteiskuntana Turkkiin verrattuna aika samanlainen, eikä Özkan opiskelijana kokisi siellä mitään uutta.

Özkan tuli Suomeen vaihtoon ja tykästyi maahan, minkä jälkeen hän haki maisteriohjelmaan Tampereen teknilliseen yliopistoon. Özkan kehuu suomalaisen yhteiskunnan tukea yrittäjille.

– Start up -yrityksiä on tuettu hyvin varsinkin viime vuosina. Osaksi tämän vuoksi muutin lopulta Suomeen, Özkan sanoo.

Özkanin mukaan opiskelijalle oleskeluluvan saaminen Suomeen on kohtuullisen helppoa. Jännitystä aiheutti lähinnä lupaprosessin hitaus. Vuonna 2016 kesällä Özkan pelkäsi lähtönsä epäonnistuvan, sillä Turkissa yritettiin tuolloin vallankaappausta.

–  Ajattelin, että maassa olisi hätätila, jonka takia maasta poistuminen estettäisiin. Asiat menivät kuitenkin hyvin.

Özkan ei puhu montaa sanaa suomea. Yliopistomaailmassa pärjää hyvin englannin kielellä. Kielestä huolimatta Özkan kertoo löytäneensä paikkansa Suomessa.

”Yrittäjämäisiä aktiviteetteja”

Yrittäminen on Özkanille pitkälti testaamista ja kokeilemista. Özkan kertoo tekevänsä vain ”yrittäjämäisiä aktiviteetteja”, eikä ainakaan vielä tunne olevansa yrittäjä. Vaikka Özkan on opiskellut teolliseksi insinööriksi, hänen kokeilunsa ovat liittyneet valokuvaamiseen ja ravintolapalveluihin.

Özkanin mielestä esimerkiksi ravintolapäivä on mainio tapa kokeilla yritysidean toimivuutta. Ravintolapäivän ajatusta voisi hänen mielestään laajentaa jopa muille aloille.

– Ravintolapäivänä voi suoraan testata, miten idea sopii ihmisten makuun, miten palvelu toimii ja paljonko siitä voi veloittaa, Özkan sanoo.

Özkanin mielestä ongelmat ovat mahdollisuus yrittäjälle, ja hän pitääkin tuntosarviaan herkkinä niitä varten. Yrittäjät ovat keskittyneet nimenomaan ongelmien ratkaisuun. Özkan kertoo, että esimerkiksi vegaaniruuan suosion kasvaminen saa aikaan ongelman.

– Ravintoloissa on vegaanisia vaihtoehtoja, joka on hyvä asia, mutta kokonaan vegaanista ravintolaa Tampereella ei ole. Miten tämän ongelman voisi ratkaista?

Turkissa herroitellaan ja Suomessa tuijotetaan sääntöjä

Özkanin mielestä pohjoisen Euroopan maat ovat keskittyneet sääntöihin. Suomesta puuttuu hänen mielestään käytännöllinen tapa ajatella. Joskus häntä turhauttaa suomalainen hitaus ongelmien ratkaisemisessa.

–  En tarkoita, että rikkoisimme sääntöjä Turkissa, mutta osaamme keksiä ulospääsyn ongelmasta nopeammin kuin täällä. Sen haluaisin tuoda Suomeen, Özkan sanoo.

Özkan kertoo, että Turkissa työntekijän ja johdon välillä on Suomen kulttuuriin verrattuna enemmän etäisyyttä, ja ylempiä kuuluu kutsua sanoa herraksi. Työntekijöiden päivät ovat Turkissa pitkiä, eikä ylitöistä aina makseta korvausta. Özkan arvostaa suomalaisessa työkulttuurissa myös työn ja muun elämän tasapainoa.

Yrittäminen on kuitenkin samanlaista kaikkialla maailmassa.

– Start up –yrittäjän on tehtävä kovasti töitä ja pitkiä päiviä, jos haluaa onnistua. Tämä pätee kaikkialla maailmassa, niin Piilaaksossa, Turkissa kuin myös Suomessa.