Suomalaisessa kirjakaupassa elämäntaitokirjoja löytyy useita erilaisia.

Tie onneen voi löytyä kirjakaupan hyllyltä – elämäntaitokirjat pyrkivät auttamaan lukijaa elämään paremmin

Suomessakin suosioon nousseista self help -kirjoista eli elämäntaitokirjoista haetaan apua kiireiseen elämään ja ymmärrystä itseään kohtaan.

Yhä useampi suomalainen valitsee kirjakaupan valikoimasta elämäntaitokirjan. Kirjojen suosio on kasvanut viime vuosina tasaiseen tahtiin, ja sen myötä eri aiheita käsitteleviä elämäntaitokirjoja on ilmestynyt myyntiin yhä monipuolisemmin. Lukijakuntaan kuuluvat erityisesti keski-ikäiset naiset sekä nuoret.

Elämäntaitokirjoista haetaan ratkaisuja erityisesti arkisiin asioihin, mutta myös vaihteleviin elämänkokemuksiin. Tampereen Suomalaisen Kirjakaupan myymälävastaava Tea Kucukler arvioi nykypäivän kiireellisyyden ja vaatimusten lisäävän pysähtymisen tarvetta ihmisissä.

– Kirjoista haetaan vastapainoa kiireelle ja vaatimuksille sekä ymmärrystä itseään ja muita kohtaan, Kucukler kertoo.

Elämäntaitokirjoista saa henkistä pääomaa

Tamperelainen Mimmi Honkapää, 26, kertoo lukeneensa muutamia elämäntaitokirjoja, ja ne ovat tulleet tutuksi myös hänen kaveripiirilleen. Honkapään mukaan erilaisista kirjoista on helppo löytää omaan elämään ja arvoihin sopivia asioita.

Kirjoista tuttuja oppeja ja ratkaisuja Honkapää kertookin ajattelevansa usein ja jakavansa niitä muillekin. Parhaimmillaan kirjat kerryttävät henkistä pääomaa, jonka vaikutukset seuraavat myös päivittäiseen elämään.

–  Joskus on vaan sellainen olo, että kaipaa jotain henkistä ohjausta. Tietynlainen kirja on sellaiseen hyvä, ja siihen voi uppoutua, Honkapää kertoo.