Silva Heinosen kommentti: Oppimateriaalien välityksellä ei tee rahaa Suomessa

Enemmistöä suomalaisista korkeakouluopiskelijoista ei kiinnosta maksaa oppimateriaaleista. Eikä ihmekään. Suomessa materiaalit ovat helposti ja ilmaiseksi saatavilla koulun puolesta.

Esimerkiksi Hollannissa kurssikirjat ostetaan itse. Viiden kurssin kirjoihin voi kulua jo useampi satanen. Opiskelijabudjetilla elävää voi kiinnostaa vaihtoehtoiset keinot.

Helsingin korkeakoulujen vaihtokertomuksien mukaan opiskelijat ovat kokeneet Hollannissa opiskelun vaativammaksi kuin Suomessa.

Tenttien arviointi Hollannissa on tiukempaa, eikä puolet oikeista vastauksista riitä läpipääsemiseen. Vastauksissa vaaditaan tarkkaa osaamista, kun Suomessa on usein riittävää ymmärtää kokonaisuuksia. Tenttejä ei voi uusia yhtä kätevästi kuin Suomessa. Uusintakertoja järjestetään kahdesti vuodessa, joten paineet suoriutua tentistä ensi kerralla kasvavat.

Suurempi opiskelijayhteisö tarjoaa potentiaalisemman yleisön opintomateriaaleja välittäville yrityksille. Hollannissa on opiskelijoita yli kaksinkertainen määrä Suomeen verrattuna.

Jos oppimateriaalien saatavuus ja tenttikäytännöt säilyvät samalla tolalla tulevaisuudessakin, Suomessa tuskin on kysyntää opinahjon ulkopuolisille palveluille.

Mitä opiskelijat ajattelevat oppimateriaalien jakamisesta ja niiden maksullisuudesta? Lue tutkiva uutinen tästä.