Speed friending houkutteli kymmeniä opiskelijoita Bar Passionin tammikuiseen tiistai-iltaan.

Speed friending on kiireisen tapa ystävystyä – kaksi minuuttia on lyhyt aika tutustumiseen

Lukukauden alku toi Tampereelle runsaan joukon uusia vaihto-opiskelijoita. Kontaktin saaminen suomalaisiin voi toisinaan olla hankalaa, mutta erilaiset tapahtumat helpottavat tuttavuuden tekemistä.

– Switch!

Alba María Vázquez Lópezin  huuto keskeyttää englanninkielisen puheensorinan Bar Passionissa. On aika vaihtaa paikkaa ja aloittaa tuttavuuden tekeminen jälleen kerran nollasta. Baarissa on käynnissä speed friending -ilta, jonka järjestäjänä toimii Erasmus Student Networkin Tampereen osasto ESN FINT.

Tapahtuman taustaidea on sama kuin järjestölläkin: tuoda suomalaisia ja ulkomaalaisia opiskelijoita yhteen. Speed friending pohjautuu amerikkalaiseen speed datingiin, ja molemmissa on tarkoitus tutustua mahdollisimman moneen ystävä- tai kumppaniehdokkaaseen saman illan aikana. Siksi osallistujilla on vain muutama minuutti aikaa tehdä tuttavuutta yksittäisen henkilön kanssa.

Meeri Heikkinen viihtyy vaihtareiden kanssa.

Luokanopettajaopintonsa Tampereen yliopistossa syksyllä aloittanut Meeri Heikkinen tuli tapahtumaan, koska on mielellään tekemisissä vaihto-opiskelijoiden kanssa. Paikalle hänet houkutteli myös mahdollisuus päästä puhumaan englantia.

– Olin viime vuoden au pairina Irlannissa ja yliopisto-opintojen alkaessa olin innoissani siitä, että pääsen tutustumaan vaihtareihin. Sitten niitä ei oikein näkynytkään missään, ja sitä kautta lähdin kv-tuutoriksi.

Turkkilainen Ozan Karapür saapui Tampereelle vuodenvaihteessa.

Paikallisiin ei ole aina helppoa tutustua

Tapahtumakoordinaattori Alba María Vázquez López tietää entisenä vaihto-opiskelijana, että suomalaisiin voi olla vaikeaa tutustua. Vaihtareiden on usein helpompaa liikkua omassa porukassaan. Tampereelle kymmenisen päivää sitten tullut turkkilainen kauppatieteiden opiskelija Ozan Karapür kertoo, ettei ole vielä ehtinyt tutustua suomalaisiin.

ESN FINT on järjestänyt tapahtumaa vuodesta 2015, ja toisinaan suomalaisten ja vaihto-opiskelijoiden tasainen määrä on varmistettu ennakkoilmoittautumisella. Tällä kertaa sellaista ei ole, ja suomalaiset näyttävätkin edustavan osallistujissa vähemmistöä.

Passioniin saapuneet reilut 60 osallistujaa ovat saaneet nimilaput rintaansa, ja pöydille on printattu valmiita keskustelunavauskysymyksiä siltä varalta, ettei juttu otakaan luistaakseen. Siitä ei kuitenkaan näytä olevan pelkoa.

Palestiinalainen Jinan Amouri opiskelee englantia.

Illan edetessä alun jännittyneempi tunnelma vapautuu, ja osallistujien iloiset ilmeet kielivät siitä, että pikaystävystyminen on hauskaa. Puoli tuntia tapahtuman virallisen päättymisen jälkeen vain harvalla näyttää olevan kiire kotiin.

Meeri Heikkisen mukaan ilta oli onnistunut, ja numeroitakin tuli vaihdettua joidenkin kanssa. Kaksi minuuttia on hänen mielestään kuitenkin lyhyt aika tutustumiseen.

– Juttu luisti ja olisi voinut jatkaa pidempäänkin.