Radio Moreenin sähkeet 30.1.2019 kello 16

Puolasta on tuotu noin 250 kiloa laittomasti teurastettua lihaa Suomeen, kertoo Ruokavirasto. Virasto selvittää, onko lihaa päätynyt myyntiin vai onko se vielä varastossa. Valvontatietojen mukaan liha on peräisin lihaleikkaamosta, jonne sitä on myyty laittomalta teurastamolta. Puolan viranomaiset kertovat, että rikollisen teurastamon kaikki toiminta on lopetettu.

∗∗∗

Kaikki eduskunnan oppositiopuolueet jättävät välikysymyksen vanhustenhoidosta. Kysymys luetaan perjantaina. Päätös tehtiin keskiviikkona aamupäivällä. Välikysymyksessä käsitellään sote-uudistusta, hoitajamitoitusta ja valvontaa. Asian taustalla ovat viime päivinä esillä olleet Esperi Care -hoitoyhtiön laiminlyönnit. Esperi Caren toimitusjohtaja irtisanoutui eilen ja hänen seuraajakseen on tänään julkistettu Heini Pirttijärvi. Tampereella on yksitoista Esperi Caren toimipistettä.

∗∗∗

Linja-autoyhtiö Väinö Paunu Oy:n toimitusjohtaja Martti Paunu on tuomittu törkeästä rattijuopumuksesta. Paunu väistyy toimitusjohtajan paikalta. Paunu sai ehdollisen vankeustuomion ja sakot. Ylöjärvellä viime lokakuussa rattijuopumuksesta kiinni jääneen Paunun veren alkoholipitoisuuden arvioidaan olleen noin 2,7 promillea. Väinö Paunu Oy on yksi Tampereen seudun joukkoliikenteen liikennöitsijöistä.

∗∗∗

Tampereen kaupunki tekee muutoksia pysäköintimaksuihin. Keskustan kakkos- ja kolmosvyöhykkeiden hinnat nousevat. Ydinkeskustan eli ykkösvyöhykkeen maksu pysyy samana, mutta alue laajenee. Lisäksi ykkösvyöhykeelle pysäköiminen muuttuu maksulliseksi myös sunnuntaisin. Sunnuntaina parkkeeraaminen on maksullista kello 12–16. Maksu on puolet arkipäivän hinnasta. Muutoksella pyritään muun muassa lyhentämään pysäköintiaikoja, sekä lisäämään kaupungin tuloja. Päätökset tulevat voimaan toukokuun alussa.

∗∗∗

Tekniikan tohtori Kirsi Viskari on aloittanut Tampereen ammattikorkeakoulun vararehtorina. Viskari on ensimmäinen tutkimuksesta, kehittämisestä ja innovaatioistavastaava vararehtori. Hänen vastuualueisiinsa kuuluvat myös muun muassa täydennys- ja erikoistumiskoulutukset ja koulutusvienti. Uuden vararehtorin työnkuvassa painottuu kansainvälisten verkostojen kehittäminen.