Radio Moreenin sähkeet 29.1.2019 kello 16

Sisältösekaannuksen selviytymisopas auttaa tunnistamaan harhaanjohtavat sisällöt verkossa. Tänään julkaistun oppaan ovat tuottaneet yhteistyössä Tampereen yliopiston COMET-tutkimuskeskus ja Aalto-yliopisto. Tavoitteena on ollut luoda aikuisille helppolukuinen opas, jonka avulla voi kehittää omaa medialukutaitoaan. Oppaaseen on koottu tietoa muun muassa kaupallisista sisällöistä, valeuutisista ja propagandasta.

***

Tampereen yliopistollisen sairaalan toimipisteiden puheluissa on huomenna katkoksia. Katkokset sijoittuvat kello kolmentoista ja kuudentoista välille ja ne ovat pääosin lyhytkestoisia. Tilanne johtuu puhelinoperaattorin vaihtamiseen liittyvistä muutostöistä. Tays Hataanpään puhelinvaihde toimii katkosten aikana normaalisti. Viimeistään kello kuudentoista jälkeen kaikki puhelinliikenne palautuu normaaliksi.

***

Tampereen raitiotien ensimmäisen osan pysäkkien nimet on valittu. Päätökset teki Tampereen kadunnimitoimikunta. Apuna nimeämisessä käytettiin yleisökyselyä. Kysely pysäkkien nimistä tehtiin vuonna 2014, ja vastauksia saatiin lähes tuhat kolmesataa. Ensimmäisen linjan päätepysäkit nimettiin Pyynikintoriksi ja Hervantajärveksi. Useimmat valitut nimet olivat kyselyssäkin suosittuja. Koeliikenne alkaa ensi vuonna, ja kaupallinen raitioliikenne tavoitteen mukaan kahden vuoden kuluttua.

***

Posti aloittaa yt-neuvottelut. Henkilöstövähennysten arvioidaan koskevan noin kahta sataa henkilöä. Tavoitteena ovat jopa 200 miljoonan euron säästöt. Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU varoittaa, että henkilöstövähennykset heikentävät postipalvelun laatua entisestään. Posti on käynyt viime vuosina läpi useita yt-kierroksia. Ensimmäiset isot vähennykset tehtiin viisi vuotta sitten, kun Posti irtisanoi lähes 500 työntekijää.

***

Facebook aikoo yhdistää Whatsapin, Instagramin ja Messengerin viestit, kertoo New York Times. Tämä tarkoittaisi sitä, että jatkossa viestejä pystyisi lähettämään palvelusta toiseen. Siitä huolimatta palvelut pysyisivät jatkossakin itsenäisinä. Muutoksen taustalla on idea siitä, että esimerkiksi vain Whatsappia käyttävä henkilö voisi olla yhteydessä vain Facebookia käyttävään henkilöön.