Tietokonepeleistä tuli totta – pakohuoneessa pelaaja pääsee tunniksi toiseen maailmaan

Pulmanratkaisuun perustuvat pakohuonepelit ovat joutuneet sisäministeriön syyniin Puolassa sattuneen onnettomuuden jälkeen. Pelien suunnittelijat luovat jännittävän maailman, josta pääsee hädän hetkellä helposti pois.

Tamperelaisessa pakohuonepeli Mysteerissä pelaaja joutuu esimerkiksi noidan asuntoon tai lähikapakkaan, josta on paettava pulmia ratkomalla. Päämysteerikko Elisa Borg kertoo, että pelin suunnittelu alkaa teeman ja tarinan kehittelyllä. Inspiraatio voi löytyä vaikkapa kirpputorilta löytyneestä jännittävästä esineestä. Teeman ja rekvisiitan on sovittava saumattomasti yhteen.

– Esimerkiksi avaruusaluksessa olisi vähän outoa asetella puupalikoita, Borg kuvailee.

Pakohuonepelien turvallisuus on puhuttanut Puolassa tammikuussa sattuneen onnettomuuden jälkeen. Pakohuoneessa syttynyt tulipalo vaati viisi ihmishenkeä. Mysteerissä pelejä valvotaan aina videokuvan ja äänen kautta. Huoneissa on myös hätäavain, jonka avulla pääsee tarvittaessa poistumaan ripeästi.

Asiakkaan erityistarpeet esimerkiksi hämäränäön tai esteettömyyden suhteen pyritään aina huomioimaan. Pakohuone on jännittävä paikka, mutta se ei saa tuottaa ahdistusta.

–  Joskus jopa ahtaan paikan kammo saattaa unohtua, kun tekemiseen uppoutuu täysin, Borg sanoo.