Saunapääkaupunki tarjoaa hyisiä kokemuksia – ”Kerta riittää”

Polttavista löylyistä juosten jääkylmään veteen. Avantouinti lisää fyysistä ja henkistä hyvää oloa.

Tamperetta ei suotta ole nimitetty maailman saunapääkaupungiksi. Rauhaniemen kansankylpylässä on päivittäin 200–300 kävijää. Talvella saunan yhteydessä voi pulahtaa myös jäiseen avantoon.

Kuumana sihisevä sauna ja paukkupakkaset houkuttelevat paikalle samat kasvot uudestaan ja uudestaan. Rauhaniemessä Kipenä ja Kakena tunnetut kaverukset käyvät avannossa viikoittain. Miehet kertovat, että avantouinnin myötä he sietävät kylmää paremmin. Myös flunssalta on vältytty. Avantouintia he suosittelevat kaikille.

– Ja sen voi aloittaa koska vain, Kake lisää.

Vakiokävijöiden lisäksi avannosta ja saunomisesta nauttivat myös ensikertalaiset, kun paikalle saapuu luokka ranskalaisia vaihto-oppilaita. He pitävät kokemusta ainutlaatuisena ja kannustavat kaikkia kokeilemaan jäävedessä pulikointia.

– Mutta yksi kerta riittää, Emily, ranskalainen vaihto-oppilas nauraa.