Kunnanhallitus päättää ylijäämäruuan jakelun aloittamisesta maanantaina 14. tammikuuta. Kuva: Pixabay

Pirkkalan kunta ja seurakunta alkavat myymään koulujen ylijäämäruokaa – tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä ja auttaa kuntouttavassa työtoiminnassa

Pirkkalan kunnan ja seurakunnan yhteistyössä valmistellulla hankkeella pyritään vähentämään syömäkelpoisen ruuan päätymistä roskiin ja tarjota kuntalaisille mahdollisuus edulliseen ruokailuun.

Pirkkalan kunnan kuntouttavan työtoiminnan ohjaajan Rista Ingeliuksen mukaan ruokaa myydään aluksi kerran viikossa tiistaisin Pirkkalan uudella kirkolla. Kokeilumuotoisen jakelun on määrä alkaa 5. helmikuuta ja jatkua kevätlukukauden 2019 ajan.

– Myöhemmin katsotaan, onko toimintaa mahdollista laajentaa useammalle päivälle, Ingelius kertoo.

Ingeliuksen mukaan ruuan varsinaisen jakelun suorittaa työllisyyspalveluiden alainen kuntouttavan työtoiminnan palvelu. Toiminnalla tarjotaan myös huonossa työmarkkina-asemassa oleville kuntalaisille mahdollisuus osallistua avustaviin työtehtäviin.

Jakelun aloittaminen mahdollistaa kuntalaisille edullisen ruokailun. Aikuisilta ruokailu maksaa kaksi euroa ja alle 18-vuotiaalta euron. Alle kouluikäisille ruoka on ilmaista. Myynnistä saatavat rahat käytetään toiminnan tukemiseen. Ruokailu on myös kaikille avoin.

– Kaikki ovat tervetulleita tulo- ja varallisuusluokasta, ammattikunnasta tai muusta statuksesta riippumatta, Ingelius kertoo.