Radio Moreenin sähkeet 8.1.2019 kello 15

Huomenna alkaa korkeakoulujen yhteishaun ensimmäinen hakukierros. Ensimmäisessä haussa ovat mukana ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen vieraskieliset koulutukset, Taideyliopiston opintolinjat ja Tampereen yliopiston teatterityö. Kevään yhteishaun kahtena hakuaikana voi hakea yhteensä kuuteen hakukohteeseen. Toinen hakuaika alkaa maaliskuussa. Molemmilla hakukerroilla käytetään samaa lomaketta. Hakemus täytetään osoitteessa Opintopolku.fi.

***

Laajan kokaiinijutun käsittely on jatkunut tänään Pirkanmaan käräjäoikeudessa. Kokaiinin ostamisesta syytetty NHL-kiekkoilija Jori Lehterä ei ollut mukana oikeuden istunnossa. Lehterälle ei ole pystytty viemään haastetta oikeuteen, koska haasteen vieminen vaatii pyyntöä Yhdysvaltojen oikeusviranomaisille. Lehterän kuulemisella voi syyttäjän mukaan olla merkitystä siihen, miten kokaiinin myynnistä syytettyjen miesten osuutta jutussa arvioidaan. Lehterä on kiistänyt kaikki itseään koskevat syytteet.

***

Tampereen kaupunki saa tukea pyöräilyväylän kehittämiseen Hervantaan. Tuen on myöntänyt Liikenne- ja viestintävirasto Traficom sekä liikennevirasto Väylä. Tukea pyörä- ja kävelyreittien kehittämiseen saa myös 14 muuta kuntaa ympäri Suomen. Rahoitettavaksi on valittu hankkeita, jotka lisäävät pyörällä ja kävellen kuljettujen matkojen määrää. Hankkeet toteutetaan kunnissa vuoden 2020 loppuun mennessä.

***

Rusakoiden metsästyksessä alkaa loppukiri, kun jäniseläinten metsästysaika päättyy helmikuun lopussa.  Metsästyksen avulla pyritään estämään rusakkojen aiheuttamia vahinkoja esimerkiksi marja- ja hedelmäviljelmillä. Rusakkokannan harvennuksella vähennetään myös asutuksen läheisyyteen jänisten perässä tulevien ilvesten aiheuttamaa huolta, ja niiden vierailuista mahdollisesti johtuvia pienkotieläinvahinkoja.

***

Ajokeli on Etelä-Suomessa erittäin huono lumi- tai räntäsateen vuoksi. Ilmatieteenlaitos varoittaa liikenteessä olevan mahdollisesti suuria häiriöitä ja onnettomuusriskin olevan huomattava. Ennustuksen mukaan ajokeli paranee ylihuomiseen mennessä. Pirkanmaalla ajokeli on lumisateen vuoksi huono.