Radio Moreenin sähkeet 14.12.2018 kello 15

Tampereella on todettu kaksi aikuisen tuhkarokkotapausta.
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri kertoo, että sairastuneet eivät tartuta tautia eteenpäin, sillä heidät on rokotettu. Sairastuneet ovat hyväkuntoisia ja kotihoidossa. Sairaanhoitopiiri arvioi, että tartunnat on saatu Pyhän Ristin seurakunnan messussa marraskuun lopulla. Tartuttaja on ollut rokottamaton henkilö, joka on saanut tartunnan ulkomailta.

***

Ammattikorkeakoulujen opettajat kokevat kiireen kuormittavan työtään, selviää Opettajien ammattijärjestön OAJ:n ja ammattikorkeakoulu Haaga-Helian tutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan opettajat kokevat työnsä mielekkääksi ja innostavaksi, mutta samalla kuormittavaksi. Kyselytutkimuksesta selviää myös, että opettajilta puuttuu aikaa osaamisen kehittämiseen.

***

Elokuvaohjaaja Matti Kassila on kuollut. Kassila kuoli viime yönä 94-vuotiaana.
Hän aloitti elokuvauransa 1940-luvun lopulla Suomen Filmiteollisuus -yhtiössä.  Hänet muistetaan muun muassa Komisario Palmu -filmatisoinneista. Matti Kassila on palkittu esimerkiksi Pro Finlandialla ja elokuvataiteen valtionpalkinnolla.

***

Aalto-yliopiston rakentama Suomi 100 -satelliitti on ottanut ensimmäiset kuvansa avaruudessa. Satelliitin kameralla on saatu kolme onnistunutta kuvaa, joissa näkyy kaistale Suomea ympäröivästä pilviverhosta. Myöhemmin tavoitteena on saada satelliitti ottamaan itsenäisesti kuvia revontulista sekä havainnoimaan avaruussääilmiöitä radiomittalaitteen avulla. Satelliitti laukaistiin avaruuteen viime viikolla.

***

Poliisi ampui eilen illalla Strasbourgin iskusta epäillyn 29-vuotiaan miehen. Epäilty ammuttiin Strasbourgissa Neudorfin kaupunginosassa, jossa oli eilen suuri poliisioperaatio. Miestä epäillään ampumisesta joulumarkkinoiden lähellä tiistaina. Ampumisessa kuoli kolme ihmistä ja lisäksi yksi haavoittuneista on julistettu aivokuolleeksi. Loukkaantuneita on 12.