Kokonaisvaltainen hyvinvointi on Pauliina Rantaselle paljon tärkeämpää kuin mahtuminen tiettyyn muottiin. (Kuva: Ida Alanen)

Hyvinvointibloggaajalle elämäntaparemontti oli tie itsensä hyväksymiseen – ”Ei ole olemassa asiaa, josta ei voitaisi kiusata jollain tavalla”

Pauliina Rantanen bloggaa hyvinvoinnista ja vaikeista henkilökohtaisista aiheista. Ilkeät kommentit loukkaavat, mutta hän ei anna niiden lannistaa.

Pauliina Rantanen, 29, on kärsinyt ylipainosta läpi elämänsä. Muutama vuosi sitten elämäntavat oli kuitenkin laitettava kokonaan uusiksi. Vaihtoehtona oli joko laihdutus tai terapia, sillä Rantanen ei voinut hyväksyä itseään ylipainoisena. Hän laihtui painonpudotuksen seurauksena yli 40 kiloa.

– En halunnut, että vanhana ajattelisin elämän vain lipuneen ohi. Että en olisi tehnyt asialle mitään, vaikka olisin pystynyt, Rantanen muistelee.

Urheilusta tuli Rantasen suurin intohimo. Hän kuvailee itseään androgyyniksi persoonallisuudeksi, joka on aina innostunut ”äijien jutuista”. Kuntosalilla treenaaminen oli ensimmäinen asia, joka tuntui täysin omalta jutulta.

Rantanen aloitti kirjoittamaan hyvinvointiin ja terveellisiin elämäntapoihin keskittyvää blogia, kun kaverit kyllästyivät kuulemaan tarinoita painonpudotuksesta. Blogissaan Rantanen pystyi puhumaan elämäntapamuutoksestaan ja jakamaan ajatuksiaan lukijoille. Hän halusi välittää hyvää oloa myös muille, ja pian blogin lukijat alkoivat kiinnostua Rantasen omista valmennuksista. Sittemmin rakkaus liikuntaa kohtaan sai Rantasen kouluttautumaan personal traineriksi.

Pauliina Rantanen

• 29-vuotias paljasjalkainen tamperelainen.
  • Personal trainer ja bloggaaja.
  • On kirjoittanut hyvinvointiin painottuvaa blogiaan vuodesta 2013.
  • Blogi löytyy osoitteesta: www.pauliinaolivia.fi

”Pitävätkö ihmiset minua epäonnistujana?”

Rantanen on kirjoittanut blogissaan paljon henkilökohtaisista aiheista, kuten isänsä kuolemasta ja vaikeista parisuhteista, minkä seurauksena sosiaalisen median varjopuoli paljastui. Kun Rantasen paino sitten nousi uudelleen, keskustelufoorumeilla puitiin lihomista ja henkilökohtaisia asioita ruodittiin armottomasti.

– Mietin silloin, pitävätkö ihmiset minua epäonnistujana.

Rantanen pohtii edelleen, miten ilkeisiin kommentteihin pitäisi suhtautua ja onko olemassa keinoa, miten niitä voisi käsitellä. Sosiaalisen median ilmapiirissä loukkaavatkin kommentit pitäisi vain kestää, kun kerran on itsensä julkisuuteen asettanut. Hyvää palautetta tulee kuitenkin paljon ilkeitä kommentteja enemmän, ja positiivisuus on Rantaselle valtava voima.

– Ei ole olemassa asiaa, josta ei voitaisi kiusata jollain tavalla. Mitä uskomattomimmista asioista löydetään jotain negatiivista. Sekin ihminen, joka puhkuu itsevarmuutta, haluaa myös hyväksyntää.

”Naisille on pienet raamit, joissa olemme hyväksyttyjä”

Rantanen kokee, ettei ulkonäkökeskeisyys ole enää yhtä vahvasti läsnä kuin aiemmin. Kokonaisvaltainen hyvinvointi merkitsee urheilussa tällä hetkellä ulkonäköä enemmän. Tätä ajatusta Rantanen haluaa korostaa myös asiakkailleen. Aikaisemmin oli muodikasta olla mahdollisimman laiha. Nyt asiat ovat Rantasen mukaan onneksi jo paremmin.

– Naisille yhteiskunta on raaka paikka, ja meille on pienet raamit, joissa olemme hyväksyttyjä. Esimerkiksi kymmenen vuotta sitten ei vielä ollut itsevarmoja ja muodokkaita naisia.

Rantasen mielestä on tärkeää nähdä ja hyväksyä erilaisia kehoja. Hänelle hyvinvoinnissa ei ole enää kyse ainoastaan vaa’an näyttämästä lukemasta, vaan se on paljon enemmän.