Uusimmassa Moreenissa ollaan pakomatkalla ja ystävää etsimässä

Tämän viikon Moreeni-lehdestä selviää, että Facebookista on vaikea löytää ystäviä, mutta helppo törmätä laittomiin kuvankaappauksiin. Lehdessä myös vieraillaan vaihto-oppilaiden väliaikaisissa kodeissa ja paetaan pakettiautolla perinteistä elämäntapaa.

Tampereen toimittajakoulutuksen uusi Moreeni-lehti 6/2018 on ilmestynyt. Tämänviikkoisesta Moreenista selviää, kuinka maksullisia uutisia jaetaan kuvankaappauksina Facebookissa. Mediayhtiöt eivät ainakaan vielä puutu laittomaan toimintaan.  Facebook on myös paikka, josta yksinäiset yrittävät hakea uusia ystäviä. Ystävähaun tulokset jäävät useimmiten laihoiksi. Lisäksi Moreeni eksyi kinkyjen joulumarkkinoille ja lainoja kilpailuttaville nettisivustoille.

Moreeni tapaa myös datavisualisti Topi Tjukanovin, jonka mukaan tietomassojen avaaminen on avoimen yhteiskunnan edistämistä. Tjukanov toteaa, että Suomessa on kohtuullisen helppoa saada dataa käyttöönsä.

Moreeni tutustui myös Tampereelle saapuneiden vaihto-oppilaiden väliaikaisiin koteihin ja tutkaili, mitä asioita opiskelijat pitävät tärkeänä tuoda mukanaan omasta kotimaastaan. Lisäksi Moreeni-lehdessä paetaan pakettiautolla perinteistä elämäntapaa, mietitään miehistä kosketusta, tutustutaan lasten mindfulness-sovelluksiin ja pohditaan tekoälyllä toimivan uutisankkurin merkitystä journalismin tulevaisuudessa.

Moreeni on Tampereen yliopiston toimittajakoulutuksen viikkolehti. Tampereen toimittajakoulutuksella on ollut säännöllisesti ilmestyvä julkaisu vuodesta 2002 lähtien.