Radio Moreenin sähkeet 7.12.2018 kello 15

Ensi vuoden alusta alkaen opintorahasta ei enää automaattisesti peritä veroja ennakkoon. Opiskelijoiden on huomioitava tämä muiden tulojensa ennakonpidätyksessä. Kela on tähän mennessä perinyt kymmenen prosenttia ennakonpidätyksenä, jos opintoraha on ollut vähintään 170 euron suuruinen. Opiskelija voi ilmoittaa Kelalle haluamansa veroprosentin puhelimitse tai Kelan palvelupisteessä tai asiointipalvelussa

***

Asbestialalla toimivat epärehelliset yritykset huolestuttavat asiantuntijoita. Asbestiyrityksen perustamiseen vaadittavia pätevyyksiä ei ole tarkkaan määritelty lainsäädännössä. Tampereen asbesti- ja kuitulaboratorion laatupäällikkö Heli Knuutila kaipaa alalle tiukempaa säätelyä. Hänen mukaansa epäpätevät toimijat pilaavat myös rehellisten yritysten maineen. Asbestiperäisiin sairauksiin kuolee vuosittain noin 100 suomalaista.

***

Vihreiden kannatus on noussut merkittävästi sen jälkeen, kun Pekka Haavisto valittiin puheenjohtajaksi. Pitkään laskussa ollut kannatus on noussut 2,6 prosenttiyksikköä, kertoo Ylen marraskuun puoluekannatusmittaus. SDP pitää edelleen kärkipaikkaa, vaikka sen kannatus laski 1,2 prosenttiyksikköä edellisestä mittauksesta. Myös Kokoomus ja Perussuomalaiset ovat menettäneet tukijoita. Pääministeripuolue keskusta on edelleen selvästi SDP:tä ja Kokoomusta jäljessä.

***

Linnan juhlia seurattiin eilen ennätyksellisen paljon netin kautta, kertoo Yle. Suora Linnan juhlat -lähetys käynnistettiin Yle Areenassa yli puoli miljoonaa kertaa. Määrä on yli kaksinkertainen viime vuoteen nähden. Televisiossa itsenäisyyspäivän eri juhlalähetykset puolestaan tavoittivat yhteensä yli kolme miljoonaa katsojaa. Linnan juhlat on edelleen Suomen katsotuimpia televisio-ohjelmia.

***

Tuhannet tamperelaiset lapset tarvitsevat hyväntekeväisyyttä saadakseen joululahjan. Tampereen seurakunnan Joulupuu-keräys kerää tamperelaisilta lahjoja vähävaraisille lapsille. Seurakunnan mukaan tarvitsijoita on jonoksi asti ja pakettien jakopäivät ovat kiireisiä. Lahjoja voivat saada ne, jotka ovat hakeneet lahjalipun sosiaali- tai diakoniatyöntekijältä. Aiheesta lisää Moreenimedian nettisivuilla.