Laboratorio-oloissa kasvatettuja kudosmalleja voi käyttää monipuolisesti lääketieteen tarpeisiin.

Tampereen yliopistossa on kehitetty vaihtoehtoja eläinkokeille jo kymmenen vuotta – ”Ala kehittyy nopeasti”

FICAM kehittää eläinkokeille vaihtoehtoisia kudosmalleja. Kymmenen vuoden aikana ala on kehittynyt valtavasti.

Tampereen yliopistossa lääketieteen ja biotieteiden tiedekunnassa sijaitsee Suomen ainoa vaihtoehtomenetelmäkeskus eläinkokeille, FICAM (Finnish Centre for Alternative Methods). FICAM juhlii joulukuussa kymmenvuotista taivaltaan.

Keskus kehittää ihmissolupohjaisia testimalleja muun muassa perustutkimuksen ja sovelletun tutkimuksen sekä lääkekehityksen tarpeisiin. FICAM on kehittänyt muun muassa verisuonimallin, jossa ihmisen verisuonten kaltaisia verisuonia kasvatetaan laboratorio-olosuhteissa. Vastaava mallia kehitetään myös sydämestä.

FICAMin johtajan, professori Tuula Heinosen mukaan vaihtoehtojen kehittäminen eläinkokeille on tärkeää monesta syystä.

– Eläinkokeiden ennustavuus ei ole aina tarkka, ja ihmisperäisiä soluja käytettäessä malleista tulee biologialtaan parempia ja soveltuvampia.

Eläintestaaminen on myös kalliimpaa kuin soluviljely. Alan nopeaan kehittämiseen vaikuttavat myös eettiset asiat ja viranomaissäädökset. Esimerkiksi kosmetiikkaa ei saa nykyisen EU-lainsäädännön mukaan testata eläimillä.

FICAMin 10-vuotisjuhlaseminaari 10.12.2018, Tampereen yliopisto