Marraskuun alussa yrittäjänä aloittanut Julie Lahdelma ottaa välillä tyttärensä Nella Lahdelman mukaan työpaikalleen.

Nuorten yrittäjyyshalut olivat vuosia pohjamudissa, mutta finanssikriisi siivitti ne nousuun – “Ostin itselleni työpaikan”, kertoo tuore yrittäjä

Epävarmuus ei hillitse nuorten yrittäjyyshaaveita. Julie Lahdelmalle oli hiljattain syntynyt toinen lapsi, kun työnantaja kertoi myyvänsä yrityksensä. Silloin oli tehtävä päätöksiä, ja Lahdelma päätti uskaltaa.

Kuusi ja puoli vuotta. Niin kauan Julie Lahdelma, 28, oli ehtinyt työskennellä OVV Asuntopalvelut -välitystoimistossa Tampereella. Sitten tuli päivä, jolloin työnantaja kysyi, haluaisiko hän ostaa koko yrityksen.

– Kieltäydyin. Pelkäsin epävarmuutta, vapaa-ajan menettämistä ja riskinottoa, Lahdelma kertoo.

Vaadittiin vielä monta kieltäytymistä ja lukuisia tunteja pohdintaa, ennen kuin Lahdelma päätti sittenkin uskaltaa. Kaupat tehtiin, ja hän aloitti yrittäjänä marraskuun alussa. Päätöksessä auttoi sen ymmärtäminen, että myös työntekijänä oleminen oli epävarmaa.

– En halunnut luopua intohimostani asunnonvälittämisestä. Mietin myös, mitä tapahtuisi, jos en itse uskaltaisi kokeilla yrittämistä. Myynnissä oleva yritys menisi jollekin toiselle. Niinpä ostin itselleni työpaikan, Lahdelma kertoo.

Nuorten yrittäjyyshalut kasvaneet

Lahdelma ei ole päätelmiensä kanssa yksin. Tilastokeskuksen mukaan uusia yrityksiä perustettiin vuoden toisella neljänneksellä liki 14 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna. Erityisesti nuoret ovat innostuneet yrittämisestä. Yrittäjyysneuvontaa tarjoavan Uusyrityskeskuksen mukaan jo yli puolet heidän kauttaan yrityksen perustaneista on alle 36-vuotiaita. Muutos on valtava.

Vielä 2000-luvun alussa vain muutama prosentti nuorista haaveili yrittäjyydestä. Finanssikriisi muutti tilanteen, ja nuorten yrittäjyyshalu on kasvanut vuodesta 2010 lähtien. Esimerkiksi vuonna 2015 jopa viidennes 18–24-vuotiaista suomalaisnuorista suunnitteli yrittäjäksi ryhtymistä. Tulokset käyvät ilmi kansainvälisistä GEM-yrittäjyystutkimuksista.

Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Jari Jokilampi näkee laskusuhdanteen ja epävarmojen aikojen hieman lisäävän yrittäjyyshalukkuutta.

– Poikkeuksellista on se, että noususuhdanteesta huolimatta yrittäjyys houkuttaa edelleen. Nuoret ymmärtävät, että hyvä koulutuskaan ei enää takaa turvallista palkkatyötä. Yrittäjyyskasvatusta on myös lisätty oppilaitoksissa, Jokilampi summaa.

Myös Julie Lahdelma innostui yrittäjyydestä tradenomiopintojensa aikana. Hän perusti heti ensimmäisenä opintovuotenaan koodaamiseen keskittyneen harjoitusyrityksen. Yrittäjyys kiinnosti, vaikka ala ei ollut vielä selvennyt.

Positiiviset esikuvat tärkeitä

Lahdelman oma isä toimi aikoinaan yrittäjänä, ja yrittäjän vapaus teki lapseen vaikutuksen.

Positiiviset esimerkit ovat nuorille tärkeitä yrittäjyyshalujen kasvattajia.

– Supercellin ja Rovion kaltaiset menestyneet yritykset ovat tärkeitä esikuvia. Myös Slushin kaltaiset start-up-tapahtumat kannustavat yrittäjyyteen, Jari Jokilampi kertoo.

Tällä hetkellä Lahdelma tekee pitkää päivää tunteja laskematta. Hän katsoo kuitenkin luottavaisena tulevaan ja uskoo, että alun kiireiden jälkeen arki tasaantuu.

– Alku on lähtenyt käyntiin yllättävän hyvin. Sanoisin myös muille, että kannattaa rohkeasti kokeilla yrittäjyyttä.