Arttu Heinämäen uutisanalyysi: Sähköautojen hintoja täytyy laskea, jos polttomoottorit halutaan tuontikieltoon

Dieselautojen käyttövoimaveron poistamista vaativa kansalaisaloite keräsi vajaassa kuukaudessa yli 100 000 kannattajaa. Se ei ole mikään ihme, sillä liikkuminen ja eläminen Suomessa on jo liian hintavaa.

Autoliiton puheenjohtajan Martti Merilinnan mukaan kansalaisaloite antoi ihmisille tilaisuuden ilmaista mielipiteensä. Kansalla on Merilinnan mukaan yleinen käsitys siitä, että autoilu on todella kallista. Sähköautojen verotus puolestaan on hänen mielestään jo nyt kevyttä.

Samaan aikaan liikennettä pitäisi kuitenkin kehittää ympäristöystävällisemmäksi. Suomen Ilmastopaneeli ehdotti keskiviikkona, että bensiini- ja dieselautoille pitäisi asettaa tuontikielto vuodesta 2025 alkaen. Totaalinen ostokielto polttomoottoriautoille pitäisi langettaa vuonna 2027.

Ongelma on, että kaikilla ei ole varaa sähköautoon, sillä jo sähköauton akun vaihtaminen on hintava työ. Uusi akku voi maksaa pahimmillaan lähes 10 000 euroa. Bensiini- ja dieselautojen ostokielto myös tekisi ihmisten omistamista ajoneuvoista arvottomia.

Tavallisten sähköautojen toimintamatkat eivät ole vieläkään kilpailukykyisiä. Uusi sähköllä toimiva Nissan Leaf maksaa yli 30 000 euroa, kun taas käyttämättömän bensiinikoneella varustetun Dacia Dusterin saa puolet halvemmalla. Duster kulkee tankillisella 650 kilometriä, Leaf yhdellä latauksella 370 kilometriä. Leaf on siis kalliimpi ja toimintamatkakin on lyhyempi. Kalliimpien sähköautojen toimintamatkat pärjäisivät polttomoottoriautoille, mutta sellaisten hinnat liihottelevat jo 100 000 eurossa.

Sähköautoilu on tällä hetkellä ylemmän keskiluokan hupia. Pienituloisen on pakko hankkia vanhempaa vuosimallia oleva ajoneuvo, koska sähköauto on iso kertasijoitus. Autoilun verotuksen tuntuva keventäminen olisi etenkin heille etu.

Sähköautojen hintoja pitäisi saada alemmaksi, jotta ne olisivat houkuttelevampia kuluttajille.

Ympäristöpuolueena tunnettu vihreät on ehdottanut useaan kertaan sähköautojen vapauttamista auto- ja käyttövoimaverosta. Ehdotus on hyvä, mutta olennaista on myös tapa, jolla sähköautoissa käytettävä energia tuotetaan. Ydinvoima olisi tehokkain hiilidioksidipäästöjä lisäämätön keino, mutta vihreillä on kammo uraanin halkaisua kohtaan.

Sipilän hallitus päätti hiljattain ajoneuvoveron keventämisestä vuonna 2020. Kevennys suosii etenkin vähäpäästöisiä autoja, sillä täyssähköisten autojen verotus puolittuisi. On kuitenkin muistettava, että Sipilän hallitus nosti kaksi vuotta sitten ajoneuvoveroa 30 eurolla, joten tulevat verohelpotukset vain hillitsevät jo valmiiksi tapahtuneita korotuksia.

Tulevalla hallituksella on näytönpaikka liikennepolitiikassa. Keppiä antamalla voidaan varmistaa, että ihmiset pitävät kiinni vanhoista tavoistaan liikkua. Piiskaamisen sijaan tulevan hallituksen täytyy kannustaa tiellä liikkujia hankkimaan uudempia ja vähäpäästöisempiä menopelejä esimerkiksi myöntämällä tuntuva hyvitys polttomoottoriautosta sähköautoon vaihtaville. Nykyinen 2000 euron tuki ei ole riittävä kannustin etenkään silloin, jos pahin tapahtuu ja polttomoottoriautoille sysätään ostokielto.