Radio Moreenin sähkeet 29.11.2018 klo 17

Tampereen teknillisessä yliopistossa on kehitetty bakteereita tappavia pinnoitteita, joista voi olla hyötyä etenkin sairaaloissa. Pinnoitteiden avulla saatetaan torjua esimerkiksi antibiooteille immuunien sairaalabakteerien leviämistä. Pinnoite saadaan esimerkiksi ovenkahvaan kastamalla se tiettyjä aineita sisältävään vesiliuokseen. Keinon kehittelijä Saara Söyrinki väitteli tutkimuksestaan tänään TTY:llä.

***

Aamulehti vähentää työntekijöitään. Yt-neuvottelujen tuloksena 11 otti eropaketin irtisanomisen vaihtoehtona, kertoo Aamulehden toimituksen luottamushenkilö Sari Sainio. Lisäksi kuuden henkilön työtehtävät muuttuvat. Yt-neuvottelujen vastalauseena henkilöstö marssi tänään ulos toimituksesta.

***

Runsas saunominen vähentää sydän- ja verisuonitautikuolemia, selviää Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopistojen tekemästä tutkimuksesta. Saunominen alentaa verenpainetta ja nostaa sydämen sykettä, kuten kevyt tai keskiraskas liikunta. Sydän- ja verisuonitaudeista johtuvat kuolemat olivat tutkimustuloksissa sitä vähäisempiä, mitä enemmän aikaa saunassa viikoittain vietettiin. Tutkimukseen osallistui tuhat kuusisataa kahdeksankymmentä kahdeksan Kuopion alueella asuvaa ihmistä viidentoista vuoden seurannassa.

***

Hervannan vesitorni pestään ensi yönä. Työn aikana iltakymmenestä aamukuuteen voi esiintyä veden sameutta ja paineen vaihtelua vesijohtovedessä. Sameus poistuu vedestä, kun hanavettä juoksuttaa vähän aikaa. Vesitornin pesu ei aiheuta muutoksia vedenjakeluun. Puhdistus on normaali toimenpide Tampereen Veden vesitorneissa. Säännöllisen pesun tarkoituksena on varmistaa, että talousvesi on korkealaatuista.

***

Reggae-musiikki on valittu Unescon aineettoman kulttuuriperinnön listalle. YK:n kulttuurijärjestö Unesco perustelee valintaa muun muassa siten, että reggae-musiikki on tuonut esiin yhteiskunnallisia kysymyksiä. Tutkija Tuomas Järvenpää Itä-Suomen yliopistosta sanoo, että reggaella on ollut kiistämätön vaikutus populaarimusiikkiin. Hänen mukaansa reggaessa on erityistä myös se, että musiikkityyli on toiminut rodullistettujen äänenä ympäri maailmaa.