Radio Moreenin sähkeet 28.11.2018 kello 17

Finlandia-palkinnot on jaettu tänään. Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinto myönnettiin Olli Jaloselle teoksella Taivaanpallo. Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voitti Seppo Aalto teoksellaan Kapina tehtailla ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinnon sai Siiri Enoranta teoksellaan Tuhatkuolevan kirous. Jokaisessa kolmessa kategoriassa palkinto on suuruudeltaan kolmekymmentätuhatta euroa.

***

Tampereen ammattikorkeakoulu koordinoi hanketta, jossa kehitetään uudenlaista ratkaisua haitallisten aerosolien hallintaan työstökoneympäristössä. AerOff-ratkaisussa työstökoneiden kohdepoistoilma puhdistetaan palautuskelpoiseksi työtilaan. Tarve uudesta puhdistusratkaisusta tuli suurilta konepajoilta, jotka tarvitsevat nykyisiä hiukkassuodattimia tehokkaamman menetelmän ilman puhdistukseen. Hanketta ovat rahoittaneet Business Finland, TAMK ja Työterveyslaitos.

***

Telian teettämän lasten neuvoa-antavan paneelin mukaan yli kolmannes lapsista koki viettävänsä liikaa aikaa netissä ja sovelluksissa. Lähes puolet lapsista koki, että heidän vanhempansa tukevat heidän online-harrastustaan. Yhteensä noin seitsemänsataaseitsemänkymmentä 11–12-vuotiasta lasta seitsemästä maasta osallistui digihyvinvointia pohtivaan tehtävään. Suomesta osallistui yhdeksänkymmnetäyhdeksän lasta. Paneelin tavoitteena on kerätä lasten näkemyksiä digihyvinvoinnista.

***

EU-komissio on julkaissut tänään pitkän aikavälin ilmastostrategian. Sen mukaan EU:n kasvihuonepäästöjen tulisi olla nollassa vuoteen 2050 mennessä. Komission mukaan sähkön tuotanto on keskeinen osa tavoitteeseen pääsemistä. Vuoteen 2050 mennessä odotetaan, että yli 80 prosenttia sähköstä tulisi uusiutuvista energialähteistä. Ilmastosuunnitelman pitäisi olla valmiina viimeistään vuoden 2020 alussa. Ilman lisätoimia EU ei olisi täyttämässä Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita.

***

Tampereen pääkirjastossa Metsossa järjestetään tänään keskustelutilaisuus huumeiden käytön nykytilasta. Tilaisuudessa keskustelijoina ovat A-klinikkasäätiön toimitusjohtaja ja johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki sekä huumeriippuvuuden selättänyt entinen kiekkoilija, Avominne Klinikoiden asiakkuuspäällikkö Marko Jantunen. Tilaisuus on järjestetty yhteistyössä Tampereen yliopiston toimittajaopiskelijoiden kanssa. Tilaisuus alkaa kello kahdeksantoista, ja keskustelua voi kuunnella suorana myös Radio Moreenin taajuudelta.l