MMA Team 300 harjoittelee Tampereen Rautatienkadulla. Kuva: MMA Team 300

Vapaaottelu tarjoaa henkisen ja fyysisen haasteen − ”Ei sellaista tunnetta oikein saa mistään muualta”

Eri kamppailulajien tekniikoita yhdistelevässä vapaaottelussa voi sattua toisinaan paljonkin, mutta silti laji kiehtoo monia.

Tamperelaisen MMA Team 300:n kilpailijat ovat salilla lukkopainiharjoituksissa. Lukkopainista on hyötyä vapaaottelussa, jossa monipuolinen kamppailu- ja urheilutausta ovat eduksi.

Yksi harjoituksissa mukana olevista on Oskari Stenholm, joka haluaa päästä joskus maailman isoimpaan vapaaotteluorganisaatioon UFC:hen. UFC:ssä ottelevat tällä hetkellä suomalaisista Makwan Amirkhani ja Teemu Packalén. Stenholm kertoo ihailevansa muun muassa Conor McGregoria, joka on UFC:n entinen höyhen- ja kevytsarjan mestari.

Stenholm kertoo, että ensimmäinen ja toinen ottelu olivat ikimuistoisia. Vapaaottelukehään astuessa ilmassa oli tervettä jännitystä.

− Ei sellaista tunnetta oikein saa mistään muualta, Stenholm sanoo.

Apua myös arkeen

MMA Team 300:n päävalmentaja Timo Lampen kertoo, että lajin harrastaminen on mahdollista myös ilman häkkiin menemistä eli varsinaista ottelemista. Vapaaottelussa ei siis välttämättä satu ollenkaan, jos haluaa keskittyä lajin eri tekniikoiden harjoittelemiseen. Lampenin mukaan vapaaottelussa opituista taidoista on apua myös arjessa, sillä muun muassa reaktiokyky kehittyy ja kunto paranee.

Vapaaottelu tarjoaa haastetta sekä harrastus- että kilpailumielessä. Lampen sanoo, että aiempi urheilutausta ei ole edellytys lajin aloittamiselle, mutta siitä on hyötyä vapaaottelussa.

− Kaikesta, missä on motorisesti ja koordinaatiollisesti haastetta, on hyviä pohjia.