Tinja Hokkasen kommentti: YTHS:llä on ratkaisuja ongelmiin, mutta ei kykyä markkinoida niitä

Vuosi vuodelta yhä useampi korkeakouluopiskelija kokee uupumusta opintojensa vuoksi. YTHS kertoo tiedostavansa ongelman ja reagoi siihen. Uusimpana se ottaa käyttöön uupumus- ja intomittarit, joilla mitataan opiskelijan uupumustasoa ja pyritään uupumuksen ennaltaehkäisyyn.

Mikä ihmeen uupumusmittari? Olen yliopisto-opiskelija ja YTHS:n asiakas, enkä ole kuullut kyseisestä mittarista koskaan aiemmin. Ja tuskin on moni muukaan. YTHS on monen opiskelijan lähin terveysasema, ja silti vain harva tietää oikeasti, millaisia palveluita se tarjoaa.

Opiskelu-uupumus on kasvava ongelma, mutta siihen ei osata pyytää apua terveydenhuollosta. Tämä johtunee siitä, etteivät opiskelijat tiedä, millaisia palveluita opiskelijaterveydenhuolto tarjoaa.

Minkä takia terveyspalveluista tiedottaminen on niin hankalaa? Palveluiden esiin tuomisen erilaisissa kanavissa, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, ei luulisi olevan kovin vaikeaa.

Uupunut opiskelija tuskin jaksaa kaivaa tietoa syvältä internetin syövereistä. Terveydenhuollon tulisi jatkossa terävöittää markkinointia, jotta hyvät innovaatiot eivät mene hukkaan.

Yhä useampi korkeakouluopiskelija uupuu opintojensa vuoksi. Lue tutkiva uutinen tästä.