Alkoholin kulutus kääntyi nousuun ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen – ”Muutokseen voivat vaikuttaa monet muutkin asiat kuin uusi alkoholilaki”

Isoin muutos on tapahtunut long drink -juomien myynnissä, joka on lisääntynyt lähes puolella verrattuna viime vuoteen. Edes alkoholijuomien hintojen kasvu ei hillinnyt kulutuksen määrää.

Alkoholin kulutus kääntyi nousuun ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008. Terveyden- ja Hyvinvointilaitoksen selvittämien ennakkotietojen mukaan vähittäis- ja anniskelumyynti Suomessa kasvoi 1,1 prosenttia verrattuna vuoteen 2017.

Uuden alkoholilain myötä ruokakaupoissa on saanut myydä maaliskuusta lähtien korkeintaan 5,5 prosenttia alkoholia sisältäviä juomia. Ruokakauppoihin laajentuneiden viinapohjaisten long drink -juomien vähittäismyynti onkin kuusinkertaistunut. THL:n tutkimusprofessori Pia Mäkelän mukaan näin lyhyeltä ajalta on kuitenkin vielä vaikeaa tehdä johtopäätöksiä lakiuudistuksen vaikutuksista kulutuksen kasvuun.

Pirkanmaan osuuskaupan valikoimapäällikkö Jenni Keskisen mukaan Pirkanmaan osuuskaupoissa ei ole tapahtunut dramaattisia muutoksia myynnin suhteen.

– Suurin kasvu on ollut alkoholittomien oluiden saralla, Keskinen toteaa.