Maria Muilun kolumni: Minun kirkkoni on parempi kuin sinun kirkkosi

Kirkko yrittää miellyttää kaikkia, mutta se ei oikein miellytä ketään.

Kirkollisvaalien valtakunnallinen äänestysprosentti oli 14,4. Tampereen alueella luku oli sitäkin alhaisempi, vaivaiset 9,2 prosenttia. Tulokset olivat edellisiä vaaleja vaisummat.

Äänestäjiä kosiskeltiin uurnille vaalikampanjalla, jonka tunnuslause oli Minun kirkkoni. ”Kirkko merkitsee meille kaikille eri asioita ja siksi se on meidän kaikkien kirkko”, seurakuntavaalien verkkosivuilla kerrotaan.

Ajallemme tyypillinen yksilökeskeisyys on hivuttautunut kirkkoon, instituutioista vanhimpaan ja vankkumattomimpaan. On hienoa, että nykykirkko korostaa yksilön merkitystä tulevaisuuden suunnan määrittelyssä. Minäkeskeisyys tekee kuitenkin kirkolle hallaa.

Kirkko ei ole palvelu, jonka kukin jäsen pystyy räätälöimään mieleisekseen. Minun kirkkoni vihkii homopareja, sinun kirkkosi voi jättää vihkimättä. Minä ja sinä kuulumme silti samaan seurakuntaan, jonka on pystyttävä tekemään yhtenäisiä päätöksiä. Kirkko ei ole minun tai sinun, kirkko on meidän.

Yksilökeskeisyys kielii kirkon sisäisestä jakautumisesta. Liberaalit ja konservatiiviset seurakuntalaiset on tärkeää saattaa samalle keskusteluareenalle, mutta mielipidekamppailu sotii kirkon perimmäistä ajatusta vastaan. Käsitykseni mukaan kirkon tärkein tarkoitus on valaa uskoa yhteiseen seurakuntaan ja yhteiseen Jumalaan. Tällä hetkellä näyttää siltä, että kirkko on ajautumassa yksilöiden mielipiteiden esiintymisareenaksi.

Yksilön valinnanvapauden tueksi on hahmoteltu mallia henkilöseurakunnasta, jossa seurakunnan jäsenyys ei perustuisi asuinpaikkaan vaan jäsenen omaan valintaan. Arvojen sanelema henkilökohtainen päätös antaisi jokaiselle mahdollisuuden itselle sopivaan kirkkoon.

Nykymallissa kirkon sisäinen kinastelu ja kuntarajoihin sidotut seurakunnat voivat johtaa siihen, että moni ei koe kirkkoa alkuunkaan omakseen. Tyytymättömät voivat astella vaaliuurnille tai klikata itsensä suoraan eroakirkosta.fi -sivustolle. Seurakuntavaalien äänestysprosentista voi päätellä, kumpi vaihtoehto kiinnostaa vähemmän.

Uskonnon asemasta ja hengellisestä vallankäytöstä keskustellaan keskiviikkona 21.11. Tampereen pääkirjasto Metsossa klo 18.00 alkaen. Keskustelijoina ovat näyttelijä Laura Malmivaara sekä tietokirjailija ja teologi Aila Ruoho. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Metso Talk on Tampereen yliopiston toimittajakoulutuksen ja Tampereen pääkirjaston järjestämä keskustelutilaisuusarja.