Marraskuussa vietetään lapsen oikeuksien viikkoa. Arkistokuva vuodelta 2017. Kuvaaja Silja Järvensivu.

Lapsen oikeuksien teemaviikon aiheena on osallisuus – yksi lapsi puhuu liian usein kaikkien suulla

Kansainvälistä lapsen oikeuksien päivää vietetään vuosittain 20. marraskuuta. Päivää vietetään YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen hyväksymisen kunniaksi. Sen tiimoilta järjestetään ensimmäistä kertaa teemaviikko, jonka aiheena on tänä vuonna osallisuus.

Kansainvälistä lapsen oikeuksien päivää vietetään tiistaina 20. marraskuuta. Tänä vuonna teemana on osallisuus, ja siihen liittyen järjestetään ensimmäistä kertaa kouluille suunnattu lapsen oikeuksien teemaviikko. Viikon tavoitteena on edistää lapsen oikeuksien tunnettuutta kouluissa yhteisen tekemisen kautta.

Lapsuustutkija Kirsi Pauliina Kallio Tampereen yliopistosta kertoo, että Suomessa on alettu korostaa lasten osallisuutta sen vuoksi, että globaalissa mittakaavassa kaksi muuta lapsen oikeuksien osa-aluetta, lastensuojelu ja hyvinvointi ovat korkealla tasolla.

Kallio sanoo, että lasten osallisuus on moniulotteista ja riippuu asiasta, kuinka lasta voidaan osallistaa.

– Lapsiin suhtaudutaan helposti yhtenä homogeenisena joukkona, jossa on samanlaisia ihmisiä. Se, mitä yksi lapsi sanoo, voi puhua kaikkien lasten puolesta. Aikuisiin ei suhtauduta samalla tavalla.

Tämä on Kallion mielestä suuri ongelma meneillään olevassa osallistamiskeskustelussa.

– Käytännön toimissa tulisi miettiä, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan osallisuudesta. Tulisi pohtia esimerkiksi sitä, mihin asiaan riittää yhden lapsen mielipide ja milloin olisi parempi kuunnella lapsiryhmää.