Valtiovarainministeriö myönsi toimiluvan seuraavaksi 10 vuodeksi myös Tampereen yliopiston radio Moreenille. Kuva: Pixabay

Uusien radiotoimilupien saajien joukossa monta sanomalehteä – asiantuntijan mielestä radiomainonnan määrän kasvu voi olla yksi syy lehtitalojen kiinnostukseen

Mainostajien käyttämät eurot valuvat televisiolta ja sanomalehdiltä radiolle. Radiomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta kasvoi viime vuonna 4 prosenttia.

Valtioneuvosto ja viestintävirasto julkistivat uudet, vuoteen 2030 saakka voimassa olevat radiotoimiluvat torstaina. Lupien saajien joukossa oli aiempaa enemmän sanomalehtiyhtiöitä.

Tampereen yliopiston radiotoimintaan erikoistunut dosentti Marko Ala-Fossi epäilee, että radiomainonnassa liikkuva raha voi olla yksi syy sille, miksi sanomalehtitoimintaan keskittyneet yhtiöt ovat hakeneet toimilupia radioon.

Ala-Fossi käyttää esimerkkinä mediakonserni Keskisuomalaista, jonka tuloksen puolittumisesta uutisoitiin elokuussa. Tuloksen kerrottiin heikentyneen erityisesti sanomalehtimainonnan tuottojen laskun takia.

Keskisuomalainen-konserniin kuuluva Etelä-Suomen Media sai toimiluvat Helsinkiin ja Pirkanmaalle. Saman konsernin omistuksessa oleva Keski-Suomen Media aloittaa radiotoiminnan Jyväskylässä.

Uusien radiotoimilupien myötä Tampereen radioaalloille ilmestyy muitakin uusia toimijoita. Esimerkiksi kotimaisen musiikkikulttuurin edistämiseen keskittynyt Radio Helsinki laajenee Tampereelle.