Radio Moreenin sähkeet 15.11.2018 kello 15

Tampereen kaupunki on selvittänyt kerhotoiminnan järjestäjän kanssa tapausta, jossa lapsi erotettiin iltapäiväkerhosta. Aiemmin tällä viikolla uutisoitiin, että Tampereella toimiva yksityinen iltapäiväkerho erotti lapsen viikon määräajaksi. Syynä oli tottelemattomuus ja häiriökäyttäytyminen. Tänään lapsi on palannut normaalisti kerhoon. Kasvatustieteen professori Marita Mäkinen kommentoi eilen Ylelle, että minuutin jäähyjä voi antaa, mutta viikon porttikielto ei ole hyvä keino. Tampereen kaupunki ohjeistaa palveluntuottajia, miten jatkossa toimitaan vastaavissa tilanteissa.

***

Tampereen yliopistolla tänään alkaneiden kasvatustieteen päivien teemana on hyvyys, totuus ja kauneus kasvatuksessa. Konferenssissa esitellään pilottivaiheessa olevaa tietojärjestelmää, jonka tavoitteena on auttaa aikuiskoulutusta vastaamaan syrjäytymisvaarassa olevien tarpeisiin. Kansallisilla kasvatustieteen päivillä pohditaan myös globaalien ongelmien tuottamia haasteita arvokkaan ihmiselämän ja kasvatuksen näkökulmista. Tapahtuma jatkuu huomiseen.

***

Diabetekseen sairastuvien määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kahdentoista vuoden aikana. Suomen Diabetesliiton viestintäpäällikkö Laura Mannisen mukaan nousua selittävät elintapojen muutokset sekä kansalaisten ikääntyminen. Suomessa diabeetikot ovat joutuneet eriarvoiseen asemaan hoitoihin kohdistuneiden leikkausten vuoksi. Moni diabeetikko on joutunut jättämään lääkkeet ostamatta tai siirtymään huonommin sopivaan mutta edullisempaan lääkkeeseen. Tällä viikolla vietetään maailmanlaajuista diabetesviikkoa.

***

Kansalaisaloite raiskauksen määritelmän muuttamisesta on saanut vaaditun määrän kannattajia. Aloitteessa vaaditaan nykyiseen rikoslakiin muutosta, jonka mukaan uhrin suostumuksen puuttuminen riittää määrittämään seksuaalisen kanssakäymisen raiskaukseksi. Viisikymmentä tuhatta kannattajaääntä kerännyt aloite etenee keväällä valittavan uuden eduskunnan käsittelyyn. Jos muutos toteutuu, raiskaukseksi tulkitaan esimerkiksi tilanne, jossa uhri nukkuu tai on peloissaan tai tiedoton.

***

Iso-Britanniassa jo neljä ministeriä on ilmoittanut eroavansa Brexit-sopimusluonnoksen hyväksymisen takia. Iso-Britannian hallitus hyväksyi luonnoksen eilen illalla. Suomen pääministeri Juha Sipilä kommentoi luonnoksen hyväksymistä sanomalla, että päätös vastaa Suomen toiveita. Valtiovarainministeri Petteri Orpon mukaan sopimusluonnoksen hyväksyminen on tärkeä askel eteenpäin. EU-johtajat kokoontuvat ylimääräiseen huippukokoukseen ensi viikolla.