Radio Moreenin sähkeet 14.11.2018 kello 15

Tampereen ammattiopisto Tredu on palkittu parhaiten menestyneenä oppilaitoksena Taitaja 2018-kilpailussa. Viime toukokuussa järjestetyssä kilpailutapahtumassa Tredu saavutti yhteensä 14 mitalia. Toiseksi vertailussa sijoittui Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria ja kolmanneksi Turun ammatti-insituutti.

Palkinto jaettiin ammatillisen koulutuksen seminaarissa Lappeenrannassa eilen.

***

Niemenrannan teollisuusalueesta kaavaillaan kerrostalovaltaista asuinaluetta. Alueen asukasmääräksi arvioidaan vajaat kolmetuhatta asukasta. Tampereen länsipuolella sijaitsevan asuinalueen kolmannen osan asemakaava hyväksyttiin yhdyslautakunnassa eilen. Asemakaavaehdotus menee vielä kaupunginhallituksen ja valtuuston päätettäväksi.

***

Syöpäsäätiö on myöntänyt Tampereen yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston yhteiselle tutkimushankkeelle merkittävän apurahan. Säätiön myöntämät kolmesataatuhatta euroa menivät hankkeelle, jossa kehitetään hoitoja alle 15-vuotiaiden lasten syöpiin. Syöpäsäätiö jakaa tänä vuonna ennätykselliset seitsemän miljoonaa euroa apurahaa. Suurapurahoja on jaettu tänä vuonna neljälle tutkimusryhmälle useampivuotisiin tutkimushankkeisiin.

***

Järjestöt ja yhdistykset voivat nyt selvittää toimintansa ilmastovaikutukset hiilijalanjälkilaskurilla. Sitran ja Helsingin yliopiston Metsätieteiden osaston kehittämä laskuri auttaa järjestöjä päästöjen todentamisessa ja vähentämisessä.
Laskuri on tiettävästi maailman ensimmäinen nimenomaan järjestöille suunniteltu päästöjen mittari. Kuluttajat ovat jo voineet laskea oman hiilijalanjälkensä Sitran elämäntapatestillä.

***

Suomalaistoimittaja Ayla Albayrakin tuomio on peruttu Turkissa, kertoo yhdysvaltalainen Wall Street Journal -lehti. Albayrak sai viime vuonna kahden vuoden ja yhden kuukauden vankeustuomioon työskentelystään Wall Street Journalin toimeksiannosta Turkin kurdialueella. Tuomio oli ”terrorismipropagandan levittämisestä” ja se sai osakseen paljon kritiikkiä. Suomi kutsui sen vuoksi Turkin suurlähettilään puhutteluun, ja EU-parlamentti vaati tuomion perumista.