Sitra ja Helsingin yliopisto ovat kehittäneet uudenlaisen hiilijalanjälkilaskurin. Kuva: Lorenzo Toso

Järjestöille räätälöity hiilijalanjäljen laskuri helpottaa vastuunottamista ilmastosta – ”Valojen sammuttaminen ja kierrätys ovat pieniä asioita hiilijalanjäljen kannalta”

Järjestöt ja yhdistykset voivat nyt selvittää toimintansa ilmastovaikutukset hiilijalanjälkilaskurilla, joka on lajinsa ensimmäinen.

Helsingin yliopiston Metsätieteiden osaston ja Sitran kehittämä hiilijalanjäljen laskuri auttaa järjestöjä ja yhdistyksiä päästöjen todentamisessa ja vähentämisessä. Laskuri on tiettävästi maailman ensimmäinen nimenomaan järjestöille suunniteltu päästöjen mittari. Se on kehitetty Hiilifiksu järjestö -hankkeessa, jota Sitra rahoittaa.

Hankekoordinaattori Anna Jauhimaan mukaan laskuri haluttiin kehittää, jotta ilmastovastuullisuuteen siirtyminen olisi järjestöille mahdollisimman helppoa. Laskuri tuo konkreettisesti näkyviin, mistä järjestön tai yhdistyksen ilmastovaikutus koostuu. Hiilijalanjälki on tärkeä tietää, jotta järjestöt voivat keskittyä kaikkein olennaisimpiin päästöongelmiin.

– Perinteiset ympäristöteot eivät riitä. Valojen sammuttaminen ja kierrätys ovat pieniä asioita hiilijalanjäljen kannalta.

Laskurin lisäksi Hiilifiksu järjestö -hanke on järjestänyt koulutuksia järjestöille. Lisäksi järjestöt ovat olleet mukana laskurin kehittämisessä.