Radio Moreenin sähkeet 12.10.2018 kello 17

Suomalaisten kotimaanmatkailu kasvoi edelliskesänä, kertoo Tilastokeskuksen tänään julkaistu Suomalaisten matkailu –tutkimus. Kasvusta sai osansa myös Tampere. Edellisvuoteen verrattuna kaupunkiin tehtiin noin kymmenen prosenttia enemmän sellaisia matkoja, jotka sisälsivät maksullisen yöpymisen. Kasvua toissavuoteen oli jopa viisikymmentä prosenttia. Tampereelle tullaan etenkin kulttuurin takia, kertoo markkinointi- ja viestintäjohtaja Karoliina Lehtonen Visit Tampereelta.

***

Uudet polttoainemerkinnät tulevat käyttöön tänään. Polttoainepistooleissa näkyvät polttoaineiden uudet symbolit vanhojen merkintöjen rinnalla.Uusissa yleiseurooppalaisissa symboleissa bensan merkki on ympyrä, dieselin neliö ja kaasumaisten polttoaineiden merkki vinoneliö. Trafin erityisasiantuntija Keijo Kuikan mukaan uusien merkkien ei pitäisi aiheuttaa sekaannuksia Suomessa.

***

Olosuhteet pöytätenniksen pelaamiseen ovat Suomessa usein heikot. Asiantuntija Petteri Takalan mukaan tämä johtuu yleisestä arvostuksen puutteesta lajia kohtaan. Pöytätennikseen saatetaan suhtautua vain mukavana lämmittelynä tai leikkinä. Monissa liikunta- ja tenniskeskuksissa on vain yksi pöytä, tai tilat voivat muuten olla pelaamiselle haastavat. Pöytätennis voi jäädä esimerkiksi tenniksen, salibandyn tai sulkapallon jalkoihin. Olosuhteita voisi parantaa lisäämällä pöytien määrää halleissa. Pöytiä voisi myös laittaa tiloihin, joissa pelaaminen ei häiriinny.

***

Roosa nauha –päivää vietetään tänään. Tampereen syöpäyhdistyksen toiminnanjohtaja Anne Lindfors kertoo, että yhteistyökumppaneita on tänä vuonna enemmän kuin koskaan. Tampereella vapaaehtoiset ja ammattikorkeakoulun opiskelijat keräävät lahjoituksia. Roosa nauha -päivä on osa Syöpäsäätiön hyväntekeväisyyskampanjaa, jolla tuetaan kotimaista rintasyöpätutkimusta. Päivä pyrkii lisäämään ihmisten tietoa rintasyövästä.

***

Joulumakeiset ja -kalenterit ovat jo kauppojen hyllyillä. Esimerkiksi Kalevan Prismassa Tampereella jouluherkkuja löytyy kahden hyllyrivillisen verran. Prismassa työskentelevän Marjo Lähteenmäen mukaan päätös myydä joulumakeisia jo lokakuussa on perusteltu, sillä kuluttajat ovat sitä toivoneet. Vaikka suurin myyntipiikki osuu joulukuulle, myydään karkkeja ja kalentereita sitäkin ennen tasaiseen tahtiin.