Radio Moreenin sähkeet 10.10.2018 kello 17

Tampereen yliopistossa ensi syksynä alkava lentotekniikan koulutus vastaa alan koulutustarpeeseen. Suuri osa lentotekniikan diplomi-insinööreistä eläköityy tulevina vuosina. Uuden pääaineen mahdollistaa Tampereen teknillisen yliopiston ja Patrian eilen allekirjoittama yhteistyösopimus. Sopimuksessa Patria sitoutuu tukemaan lentotekniikan koulutusta ja tutkimusta kymmenen vuoden ajan.

***

Pirkanmaalla järjestettävään suun terveydenhuollon kokeiluun pääsi tänään viisisataa ihmistä lisää. Ensimmäisen kerran kesällä järjestetyssä kokeilussa pääsee yksityiselle hammaslääkärille julkisen hinnalla. Paikkoja suosittuun kokeiluun sai varata puhelimitse ja netissä. Tampereen ja Oriveden lähes 400 paikkaa täyttyivät alle kymmenessä minuutissa, mutta esimerkiksi Vesilahdelle oli jäljellä paikkoja vielä puoli kahden aikaan. Huomenna kello yhdeltä on jaossa vielä toiset viisisataa paikkaa.

***

Helsingin yliopiston tutkimuksen mukaan työkyvyttömyys työuran alkuvaiheessa ennustaa työkyvyttömyyttä myös myöhemmin uralla. Tutkimuksessa selvisi myös, että sairauspoissaoloja kertyy heille, joilla on epäterveellisiä elämäntapoja. Tampereen kaupungin työhyvinvointipäällikkö Sami Uusitalon mielestä erot pärjäämisessä ovat kasvaneet. Työtehtävät ovat ajan saatossa muuttuneet, eikä kaikilla ole samanlaisia valmiuksia esimerkiksi tietojärjestelmien käyttämiseen.

***

Luomuruoan suosio Suomessa kasvaa. Luomuelintarvikkeiden myynti vähittäiskaupassa on kasvanut koko 2010-luvun ajan. Kehityksen taustalla on valikoiman parantuminen, kertoo toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila Pro Luomu -järjestöstä. Luomun markkinaosuus on kuitenkin vain reilut kaksi prosenttia. Pro Luomun mukaan suurin este luomun suuremmalle suosiolle on tiedon puute. Tärkein tekijä luomutuotteiden valintaan on niiden puhtaus.

***

Liha- ja ruokayhtiö HK Scan irtisanoo yhteensä 165 työntekijää yhtiön saatua kesäkuussa alkaneet yt-neuvottelunsa tänään päätökseen. Irtisanomiset koskevat tuotannon ja logistiikan työntekijöitä Vantaan, Forssan, Mikkelin, Paimion ja Outokummun yksiköissä. Lisäksi samoissa yksiköissä varaudutaan kausittaisiin lomautuksiin. HK Scan arvioi saavuttavansa toimilla noin seitsemän miljoonan euron vuotuiset säästöt.